Gedserbanen, igen, igen
Jeg ved ikke, hvor du har dine oplysninger fra. Det lyder spændende, men desværre er det ønsketænkning og ikke virkelighedstro.
1: Det kan bekræftes. I den forbindelse vil Scandlines fjerne perronsporet til stationen og vestre leje skal gennemgå en omfattende ombygning. Rederiet vil anvende nye bilfærger, således fjernes sporforbindelsen til lejet.
2: Det kan jeg godt afvise. Det giver ingen mening at anlægge et jernbanefærgeleje, når der er truffet politisk beslutning om ikke længere at køre persontogstrafik på Gedserbanen.
Et jernbanefærgeleje er hverken i overensstemmelse med Scandlines´s planer, Guldborgsund Kommunes lokalplan for området(lokalplan 141 for Gedser Færgehavn) eller i kommunens nye helhedsplan for Gedser. Det indgår heller ikke i planerne vedr. "Trafikkultur Gedser", der er til formål at bevare det unikke trafikkulturelle miljo omkring Gedser og Gedserbanen.
Til gengæld arbejdes der på at etablere et nyt stationsanlæg med perronspor og omløbsspor til veterantog til erstatning for de planlagte ændringer af Gedserbanens linjeføring i Gedser. Der findes jernbaneinfrastruktur, der ikke ejes af Banedanmark, idet Gedser Remise er infrastrukturejer og Nordisk Jernbane-klub er infrastrukturforvalter for en del af jernbaneinfrastrukturen i Gedser.
3: Strækningen Nyk.-Væggerløse er åben i denne uge, da DSB afprøver IC4-tog hele uge. Derudover er Gedserbanen foreløbig betragtet som "hvilende", men hvor mange "hvilende" baner i Danmark er genåbnet?