Gedserbanen, igen, igen
"Endnu en triumf for asfalt og gummihjul - det får sikkert Hans Christian Schmidt til at juble.
Er du sikker på at sporforbindelsen med omverdenen bevares ?
På kort nr. 1 ser det ud som om, at der ligger asfalt henover indkørselssporene til stationsområdet - og dermed også til remiseområdet.
Og hvorfor har Scandlines så travlt med at fjerne perronsporene ?
Skal stationsbygningen mon bruges til andet formål ?."
Asfalten henover indkørselssporet skyldes, at sporet skal løbe gennem en rundkørsel ved Gedser Landevej og Landgade, inden det løber ind på remisens sporområde. Jeg ved godt, det lyder besynderligt!
Scandlines har desværre travlt med at fjerne perronsporet, forbi færgerne i fremtiden skal anvende vestre leje. Stationen er indrettet således med kontorer i bygningens østlige del. Derfor skal de rejsende/landgangpassagerne passerer tværs over og det gør lettest, når sporet ikke kommer i vejen. Jeg undrer mig bare over, hvorfor man ikke bevarer hovedsporet. Når der alligevel skal være asfalt, kan man ligge asfalt op til og imellem skinnerne. Derved vil veterantog stadig kunne starte fra stationen, men den går nok ikke på grund af sikkerhedsårsager!
Scandlines vil benytte stationen til en ny færgeterminal, der flytter fra den første stationsbygning. Rederiets argument er, at man på den måde flytter færgefarten længere væk fra byen, mens den vil give byen en bedre sammenhængskraft!
De første spor er taget op:
http://www.lollandsbanen-privat.dk/Ombygning%20i%20Gedser.htm