Affald på skinner (ønske om eget sidespor) (Trafikpolitik)
I dag kører der - i meget beskedent omfang - dagrenovationsaffald med tog fra Italien til Aalborg Øst. Undervejs passerer man forbi Reno-Nords forbrændingsanlæg. Reno-Nord har nu et ønske om eget sidespor (sådan må det vel læses).
Vi befinder os her:
Citat fra nordjyske.dk:
"Reno-Nord er som bekendt også en del af Nordjyllands Ressourcepark, og fra affaldsselskabets side har man et ønske at bruge de jernbaneskinner, der ligger lige uden for døren, som i dag fører ned til østhavnen. Reno-Nord vil bruge skinnerne til at få leveret affald med tog.
- Vi har da et ønske om, at hvis man kigger op i den store skala, at i stedet for, at affaldet kører med tog hele vejen ud til Aalborg Havn, som det gør i dag, hvor det så bliver omlæsset til lastbiler og kørt ud til Reno-Nord, så giver det rigtig god mening, at toget kunne stoppe ud for Reno-Nord, siger formand for Reno-Nord Kristoffer Hjort Storm (DF).
I dag får man leveret dagrenovationsaffald fra Italien. Hvis affaldet skal køres til døren, så kræver det, at der etableres en aflæsningsstation, hvor der er noget kranværk, der kan læsse det af."
Nogen der ved, om affaldstransporterne til Aalborg Øst, er de samme, som vi havde fat i i denne tråd:
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=146569#p146569 ?
Er man begyndt at køre til Aalborg i stedet for København, eller kører man ligefrem til begge destinationer?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"-----
www.lindholm-aalborg-lufthavn.dk
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk
Hvis man skal tro artiklen er der tsle om 10.000 tons affald or år. Og man påregner 400 tons pr levering. Det giver 25 tog pr år eller et hver 2. uge.
Det bliver et dyrt sidespor!
Hvis Reno-Nord spare omlastningen af 10.000 tons fra tog til lastbil, så kan den besparelse nok godt finansiere noget af det sidespor.