Afsked med NPMB - et PS (4 fotos)
Kære Erik og øvr. NPMB-interesserede m.fl.,
Det er lidt siden, vi har "rørt ved" NPMB-fællesprojektet; der har været travlt med andet.
Jeg har dog gravet lidt "bonusbilleder" op, som følger her:
Præstø, Banegaarden (udateret postkort, arkiv: nm).
NPMB C 34, affot. fabriksfoto Arlöf 1913 (arkiv: nm).
Billedet er - uanset dets begrænsede tekniske kvalitet - interessant, idet det viser vognen med "traditionelle Arlöf-tagender" (som ved de fynske privatbaner). Som det fremgår af et foto tidligere i tråden, har vognen senere (hvornår?) fået andre tagender (lignende dem på Arlöf-vognen OHJ C 217).
NPMB C 33 i Præstø, 05.1958 (foto: JB-P, arkiv: nm).
I min optik et sjældent billede af vogn med en i DK ikke så udbredt "tysk tagryttertype".
NPMB Sm 1 - Sp 52, svensk og dansk i Tappernøje, 05.1958 (foto: JB-P, arkiv: nm).
Så skrev jeg tidligere i tråden, at godsvognen Q 141's lidt "urolige" feltinddeling i den ene ende kunne skyldes, at bremseplatformen var blevet "inddæmmet" i vognkassen.
Af mine notater fra 1961 fremgår, at vognens bundflade udgør 17,4 m². I Statsbanernes fortegnelse fra 1931 over privatbanevogne angives bundfladen til 16,3 m² (samt skruebremse); så jeg anser, mit udsagn er bevist. Ombygning skulle være sket i 1948.
Bænkevognen G 100 fik (i 1939 jf. databasen) begge endeperroner indlemmet i vognkassen og gik derved fra en bundflade på 13,9 m² til 17,5 m², da den blev til Q 100.
Vognenes lasteevne er hele vejen igennem sat til 12.500 kg.
Nå, nu bliver det nok for nørdet!
Bedste hilsener
Niels
http://evp.dk/index.php?page=nastved-prasto-mern-banen---npmb