Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Afsked med NPMB - et PS (4 fotos)

af Niels Munch, 16/4 2011, 14:46 (4975 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Kære Erik og øvr. NPMB-interesserede m.fl.,

Det er lidt siden, vi har "rørt ved" NPMB-fællesprojektet; der har været travlt med andet.

Jeg har dog gravet lidt "bonusbilleder" op, som følger her:

[image]
Præstø, Banegaarden (udateret postkort, arkiv: nm).

[image]
NPMB C 34, affot. fabriksfoto Arlöf 1913 (arkiv: nm).

Billedet er - uanset dets begrænsede tekniske kvalitet - interessant, idet det viser vognen med "traditionelle Arlöf-tagender" (som ved de fynske privatbaner). Som det fremgår af et foto tidligere i tråden, har vognen senere (hvornår?) fået andre tagender (lignende dem på Arlöf-vognen OHJ C 217).

[image]
NPMB C 33 i Præstø, 05.1958 (foto: JB-P, arkiv: nm).

I min optik et sjældent billede af vogn med en i DK ikke så udbredt "tysk tagryttertype".

[image]
NPMB Sm 1 - Sp 52, svensk og dansk i Tappernøje, 05.1958 (foto: JB-P, arkiv: nm).

Så skrev jeg tidligere i tråden, at godsvognen Q 141's lidt "urolige" feltinddeling i den ene ende kunne skyldes, at bremseplatformen var blevet "inddæmmet" i vognkassen.

Af mine notater fra 1961 fremgår, at vognens bundflade udgør 17,4 m². I Statsbanernes fortegnelse fra 1931 over privatbanevogne angives bundfladen til 16,3 m² (samt skruebremse); så jeg anser, mit udsagn er bevist. Ombygning skulle være sket i 1948.

Bænkevognen G 100 fik (i 1939 jf. databasen) begge endeperroner indlemmet i vognkassen og gik derved fra en bundflade på 13,9 m² til 17,5 m², da den blev til Q 100.

Vognenes lasteevne er hele vejen igennem sat til 12.500 kg.

Nå, nu bliver det nok for nørdet!

Bedste hilsener
Niels

http://evp.dk/index.php?page=nastved-prasto-mern-banen---npmb


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

På Skinnecykel i Danmark Og Sverige

På Skinnecykel i Danmark Og Sverige. Pris 90 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak