Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

GDS' små personvogne (8 fotos)

af Niels Munch, 15/4 2011, 15:04 (4906 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 15/4 2011, 15:50

Moin igen!

Det var en gevaldig dag i går:

Der blev hvirvlet en voldsom masse støv op, fordi en stakkels forumdeltager kom til at stille en byge af spørgsmål om "jernbanemuseum" m.v. samtidig med, at han glemte at præsentere sig og sit projekt .....

Samtidig markerede andre Tivoli's sæsonåbning med et sandt festfyrværkeri af konkurrencetilbud til alle fremmødte .....

Medens nogen puster ud og andre får vejret, vil jeg tillade mig at tage én eller to - i vore hurtige web-tider - "gamle tråde" op omkring Gribskovbanens små personvogne.

Disse er: Ole-Jørn's kommentar til vogne fra N. Larsen's Vognfabrikker hhv. en forespørgsel om GDS' "trilleribs" på HFHJ, og så Thomas' opdagelse af KHB.

Men, for nu at begynde: Alle GDS' små personvogne i de skikkelser, hvori jeg kunne fotografere dem, var produkter af div. ombygninger og moderniseringer. Her i nummerorden:

[image]
GDS B 13 og B 15 i Helsinge, 09.04.1961 (nm).

[image]
GDS B 15 i Helsinge, 03.07.1959 (nm).

[image]
GDS C 32 og C 34 i Gilleleje, sommer 1961 (nm).

[image]
GDS C 33 i Gilleleje, sommer 1961 (nm).

[image]
GDS C 35 i Helsinge, 03.07.1959 (nm).

[image]
GDS C 35 i Helsinge, 09.04.1961 (nm).

C 35 og C 36 var ens vogne. Og så et par bonusbilleder:

[image]
GDS lok 9, C 31, Qc 121 og C 33 i Hillerød, 18.10.1964 (nm).

[image]
GDS "Gribben" i Tisvildeleje, 24.02.1963 (nm).

"Gribben" er den af de oprindelige 3-akslede personvogne, der aldrig fik ny vognkasse, idet tilbuddet fra Larsen på Frederiksberg (vognkasse) og Hviid i Hillerød (undervogn) var for dyrt. I stedet blev den sommerbolig for banens personale.

GDS' nyere personvogne er behandlet i trådene *her* og *her* .

Måske kommer "Søndenfjords" nærmere, hvilken vogn han kørte i på HFHJ;

Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak