Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

GDS C40 og LNJ SP25 på HFHJ i 1959?

af Søndenfjords, 14/4 2011, 16:36 (4907 dage siden) @ Niels Munch

[image]
GDS C 40 i Hillerød, sommer 1961 (nm).

Niels Munchs billede af C40 bringer minder frem i mig, og måske er der nogle her, der kan sige mig, om jeg husker rigtigt eller forkert:
I påsken, vistnok i 1959, skulle jeg som halvstor dreng tage damptoget til Hillerød og dér skifte til Frederiksværkbanen. Det var i formiddagstimerne, så der var ingen gennemgående vogne.
På HFHJ-sporet nærmest Nordbanen holdt et standsende skinnebustog og ventede, bl.a. med en sølvfarvet bivogn fra Nærumgrisen. Ifølge Jernbanen.dk kan det have været LNJ SP 25, som netop blev købt af Fredeksværkbanen i 1959.
På sporet længst væk fra Nordbanen holdt et damptog, der ikke standsede før Frederiksværk. Jeg mener, at den første vogn var GDS40, og jeg for op i den, ikke bare fordi den på grund af sin lidenhed så så interessant ud, men også fordi jeg så kunne stå på den åbne endeperron lige bag tenderlokomotivet, formentlig nr. 9 som først blev udrangeret to år efter.

Spørgsmål til de kyndige:
Kan det have været GDS40, der var indlejet eller lånt af HFHJ?
Kan det have været nr. 9?
Kan det have været LNJ SP 25?
Og kan det have været i påsken 1959 eller måske i et af årene inden, hvis Frederiksværkbanen lånte skinnebusmateriel fra Nærumbanen allerede da.

Fornøjelsen ved at komme med toget til Frederiksværk i påskeferien var i øvrigt, at man så kunne være heldig at komme op i påhængsvognen bag rutebilen videre til Liseleje ...

mvh
Søndenfjords


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak