Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Batteritog til Nærumbanen og Lokaltog - Teknologi (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 2/10 2019, 14:40 (1881 dage siden) @ OLL

> Brinttog har ikke en chance på "den lange bane".

Brint vil stadig være den reneste energiform du kan få, og også på sigt den mest stabile i forhold til batterier. Det du snakker om er at der skal udvindes tusinder tons af jord, for at skaffe nok litium, som så skal bearbejdes, transporteres, produceres og transporteres endnu engang for ikke at tale om at lade op.

Jeg tror/håber på at det bliver brinttog/fly/busser/biler. Teknologien er der til at udvinde brint, som er det stof der er mest af i UNIVERSET = næsten uudtømmelig energikilde.

Efterhånden som al transport og produktion bliver elektrificeret bliver batteriproduktion mindre "sort". Der er også genbrug af litium batterier på vej. Så miljø-argumenterne imod litium vil blive mindre.

Men det ændrer ikke ved at batteritog uvægerligt vil blive billigere og billigere, og også billigere end brinttog (måske med undtagelse af brint-godstog i nogle år).

I øvrigt skal brinten produces af el i en elektrolysator (som skal produceres og transporteres) og derefter omdannes til el i toget i en brændselscelle (som skal produceres og transporteres). Og så skal brinttoget også have et (lille) batteri.

Poul


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Maglemølle Papirfabrik, Næstved
Maglemølle Papirfabrik, Næstved

Historien om både gamle og nye Maglemølle Papirfabrik i Næstved, der var i drift fra 1875 til 2012. Få her historien om bygningen af den private industrihavn og det store fabriksområde med eget spornet, lokomotiver og vogne.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak