Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Metrotog afsporet ved Fasanvej (Jernbanen i dag)

af re20000, 14/9 2019, 00:40 (1898 dage siden) @ Niels Munch

På billedet ses pulten åben i køreretningen ind mod vigesporet, men hvornår billedet er taget i forhold til bevægelserne vides ikke. Så nogen kan have arbejdet med toget efter at det er afsporet men inden hjælpekøretøjer er kommet frem. Den måde "hovedsporet" er trykket skævt på ser ud som om toget er kørt ind mod vigesporet, da det afsporede. Skævtrækningen må vel så netop være sket fordi skiftet er uopskærligt. Selvom stewards altid er advaret mod at skære skifter op fordi det ødelægger skifterne og ikke fordi toget vil gå på gulvet. Men om toget er kørt manuelt i bypass og altså har været bemandet eller om det har været kørt fra kontrolrummet er åbenbart ikke oplyst. I bypass er det vel teoretisk muligt at køre over skiftet mens det er under omstilling? Hvilket ikke nødvendigvis er det samme som at det er muligt at svinge skiftet mens der er tog i det.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak