Tullebanen og Timemodellen (Trafikpolitik)
Hej
Er der nogen som kender til hvor hurtigt det organisatorisk, teknisk og ressource-mæssigt er muligt at fremskynde Ny bane Hovedgård-Hasselager hhv. Vejlefjord. Ud fra behovet i følgende logik:
I Banedanmarks ”Anlægsplan 2030” indgår følgende projekter og optimale beslutningstidspunkter (omsat til relevante finanslove mm. af undertegnede):
Ny bane til Billund...................... Finanslov 2020
Ny bane Vestfyn........................ Ved lov i løbet af 2019
Ny bane Hovedgård-Hasselager... Finanslov 2023
Ny bane Vejlefjord..................... Finanslov 2025 (næste valgperiode)
Link: https://www.ft.dk/samling/20182/almdel/TRU/bilag/6/index.htm
Hvis man ønsker at Ny bane Vejlefjord skal besluttes (og påbegyndes) i indeværende valgperiode, skal projektet således fremskyndes med (mindst) 2 år.
For ikke (yderligere) at belaste Banedanmark (og branchens) ressourcer, kunne man derfor overveje at fremskaffe (nogle af) de nødvendige ressourcer ved at aflyse eller udskyde Ny bane til Billund. Herved burde det være muligt at opnå følgende (teknisk og økonomisk optimale) tidsplan:
Ny bane til Billund ..................... Finanslov 2025 (næste valgperiode)
Ny bane Vestfyn ....................... Finansieres ved lov i 2019 (Finansieret af Togfonden)
Ny bane Hovedgård-Hasselager .. Finanslov 2020 (finansieres over finansloven)
Ny bane Vejlefjord .................... Finanslov 2023
På denne måde kan alle de for timemodellen nødvendige projekter blive besluttet og finansieret i indeværende valgperiode.
Skulle regeringsmagten skifte til blå side efter næste valg, ja så er der stor sandsynlighed for at den regering vil fremskaffe finansiering og beslutte Ny bane til Billund .