Billund-Vejle ctr. Struer-København (Trafikpolitik)
Nu siger man som regel at vi københavnere er forkælede og brokker os meget, men i alle de år jeg har været pendler i Hovedstadsområdet har det være ganske normalt med togskift mellem hhv. regional, s-tog og lokalbane. Hvad er det der gør de jyske provinsbyer så specielle at de med død og pine SKAL have et direkte tog til København?
Prøv at kigge på frekvensen af afgange i hovedstadsområdet kontra provinsen, så finder du en del af forklaringen.
DSB afventer ikke længere forsinkede tog, selv om der er forbindelse i følge køreplanen. Netop denne form for passager fjendtlig disponering oplevede mange rejsende mellem Esbjerg og København sidste sommer, hvor der ikke kørte IC tog til Esbjerg. Mange var henvist til at tage over Fredericia, men med en overgangstid på 6 min iflg. køreplanen, så var det ikke sjældent at mange blev en time forsinket - end ikke 5 min ville DSB holde et tog tilbage...
Kravet om direkte tog til/fra provinsen er en klar konsekvens en danne disponeringspolitik - ved et direkte tog så kan du ikke risikerer at miste en videre forbindelse - og skulle den så endelig smutte på København H, så er der ikke længe til næste tog.