Billund-Vejle ctr. Struer-København (Trafikpolitik)
Der har været flere udlægninger af historien. Det startede med at det var Billundbanens skyld, men når man læste artiklerne (istedet for blot overskriften) kunne man læse dette:
"For at undgå at forsinkelser fra landstrafikken forplanter sig til trafikken mod Billund og Herning (og omvendt), vil det sandsynligvis være nødvendigt at adskille togtrafikken Vejle-Herning-Struer helt fra landstrafikken, så rejser til og fra f.eks. Odense og København altid vil indebære togskift i Vejle."
- Transportministeriet citeret af DR
Da lokalpolitikerne så ville have svar på dette, kom følgende fra ministeriet i denne uge:
"Jeg kan oplyse, at det aktuelt er forventningen, at jernbanestrækningen Fredericia-Aarhus er elektrificeret ultimo 2026, jf. Banedanmarks seneste anlægsplan. Den direkte togforbindelse mellem København og Herning/Struer må derfor forventes ophørt fra 2027 og frem, idet de til den tid elektriske tog ikke vil kunne benytte jernbanestrækningen Vejle- Herning/Struer, som ikke er elektrificeret."
- Ole Birk Olesen citeret af TV Midtvest
--
Mvh Anders