Postvogn i Hvalsø...
Vil sige, at 2 bevarede, post tagryttervogne må være mere end godt, i betragtning af deres noget begrændse anvendelmuligheder i for b. med veterantogskørsel.
Der er nok noget mere perspektiv i at andvende den intakte undervogn, til en af de mange vognkasser, der mangler en sådanMvh Steen
Med samme ret kan man jo sige at der er for mange veteranbaner, med den begrænsede anvendelsesmulighed som veterantog har. Der er mange andre grunde til at gemme små sjove køretøjer i stedet for kun at se på det praktiske. Hvis man blot er interesseret i at køre tog er det jo let at finde et eller andet diesellokomotiv og så drøne afsted med en personvogn. Det gider kunderme bare ikke. de vil have oplevelse og heri er et kørende postkontor faktisk en rigtig god fortælling.
Så nej, jeg mener faktisk ikke at to DSB postvogne er mange. Vel og mærke kun to fra før 1936. Det hører med til historien at jernbanemuseets vogn fra 1877 brændte i 1982 (Struer). I det hele taget er det et meget fattigt bevaringsbillede, hvis det kun er stålvogne (til dem som vil køre stærkt) og toakslede personvogne med åbne endeperroner som fanger bevaringsinteressen.
Sådan lige for at nævne det, så er hele ideen med museumsgodstoget i Randers at have nogle gode repræsentanter indenfor vogne med "begrænsede anvendelsesmuligheder". Sådan set spild, men i virkeligheden også noget af det mere sjove i et bevaringsperspektiv. Bevares jeg ved at mange veteranbaner i mange år har kørt på pumperne, men udlugningen i samlingerne er altid gået udover det virkelig gamle og de virkelig interessante køretøjer, desværre. Toakslede privatbanevogne med åbne endeperroner er der faktisk bevaret alt for mange af.
Grrrrr........