Lokomotivfører livsløn: 23,1 mio kr. (Jernbanen i dag)
Claus, jeg kunne ikke være mere enig!
Jeg og mine kolleger stirrede vantro, da vi så den rapport hævde, at vi kun arbejdede i en time og tre kvarter om dagen. Folk burde i øvrigt også kunne sige sig selv, at det ikke kunne være rigtigt - alene vore ture fra Odense til København varer 1½ time med et IC-tog, og hvad så - skulle vi så blive derovre og holde fyraften??
Ja, det bør være arbejdsmarkedets parter, der håndterer forhandlingerne og den deraf følgende løndannelse. Men folk er underlige i den retning... jeg husker stadig, da jeg i sin tid læste om en kunstner, der havde produceret et stort punktum og klasket det op på en væg - det var man ved at gå fuldstændig i spåner over, så "udtryksfuldt" det var, at man tildelte hende et stipendium på 225.000,- kr. så hun kunne dygtiggøre sig i sine studier.
Det var sådan ca. 25.000,- mere end jeg dengang tjente som lokomotivfører på et år, og jeg følte mig ærlig talt ret meget til grin.
I dag har vi fået en mere anstændig løn, men det resulterer så desværre også i, at mange får ondt i en vis legemsdel over det; ikke mindst i de super-liberalistiske tider vi lever i, hvor de få udvalgte får lov at rage den ene milliard efter den anden til sig, uden at nogen sætter spørgsmålstegn ved det - mens almindelige mennesker, der går på arbejde hver dag og følger en overenskomst, som de har indgået med en virksomhed - offentlig eller privat - skal jages, blot de får en 25-øre mere end sidemanden, der måske ikke lige har de samme skæve arbejdstider, går på arbejde i weekenden eller holder sommerferie, når andre holder efterårsferie...
Da jeg var i det private, var der ingen udefra, der blandede sig. DSB er en selvstændig virksomhed og tjener sine egne penge; hvorfor skal folk så blande sig nu? Man hører sommetider, at vi blot er "forkælede buschauffører" og får alt for meget i løn. Men der er ingen, der kalder en bankdirektør for en "forkælet bogholder" og klager over, at denne får 10 eller måske endda 20 gange så meget i løn som os?!
Men okay, vi passer jo så også kun på hundredvis af passagerers liv hver dag, det vejer jo ikke så tungt som kapitalens interesser.