Transformerstation ved Helgoland, nu afsporet... (Billedegætterier)
- Huh-hej, dér fik jeg vist uforvarende trykket på en "knap" til en række yndlingsaversioner!
Ville som professionel blot mane til lidt eftertænksomhed...
Mvh
Søren
Allerede dengang i de glade 60ere viste DSB stolt sine anlæg frem og udgav artikler om dem som fx da Nordbanen blev elektrificeret i -67. Jeg har ikke fulgt med i en del år, så kan ikke bidrage med opdateret information men er sikker på det kan findes på nettet. Ellers må man jo bare gøre som tyskerne i -39 og warszawapagten i 70erne, holde øjnene åbne når man færdes i landskabet. De ligger jo i umiddelbar nærhed af banen og er bygninger af en ikke specielt diskret størrelse selvom de er blevet mindre med årene. En udvikling parallelt med den der kan ses i de øvrige transformere på det offentlige net. Efterhånden er der vel ikke mere end 5-10 km mellem dem. Afstanden begrænses af startstrømme og kobbertværsnit. Metroens tilsvarende anlæg ligger endnu tættere pga den lave kørespænding, typisk på en særlig etage på stationerne. Det er naivt at tro man kan holde den slags viden skjult for nogen der virkelig vil kende den.
Om S-togenes kørestrømsanlæg kan bl.a læses i " S-banen 1934-2009" side 346ff.
Nold