Italiensk signalskive (Generelt)
Slutsignaler som dag-signal i form af en blikplade på bagerste vogn ...
Bevares, når den efter dansk tradition sidder på siden af den bagerste vogn, har nogle lokomotivførere sikkert i tidens løb kunnet bruge den til at "sigte" efter, hvis de stak hovedet ud ad vinduet, men når den som i dag er en - ofte møg-beskidt - plade bag på et godstog, er den altså svær at se formålet med.
Slutplader anbringes ikke på siden af bagerste vogn i Danmark siden længe. Den praksis forsvandt vel med indførsel af SR 1975? Og dengang var slutplader ikke tilladt - da skulle det være en lampe der kunne blinke når det var mørkt eller usigtbart vejr.
Jeg har heller aldrig fattet meningen med "perron ved trinbræt" - tavlen (eller er det "mærket" - jeg har ikke lige SR ved mig ...) giver langt mere mening i sin anden, men nu stort set uddøde betydning "stedlig betjent overkørsel" (eller hvad det nu var, den kaldtes) på godsbane. Der er åbenbart også andre end undertegnede, der har haft det svært med den tavle; i eksempelvis Børkop var der i mange år opstillet tavler for enden af perronerne, selvom¨Børkop altid har været en station ...
Lige netop det mærke kan være rart at sigte efter i tyk tåge, frem for en mørk, og i nogle tilfælde, dårligt oplyst perron.
At den så ikke opstilles på stationer er en anden sag...
Mvh. Jens