Italiensk signalskive (Generelt)
Tak for mange gode svar - omend jeg måske ikke helt kan se nødvendigheden af signalet...
God aften!
Nu er der unægteligt indtil flere "signaler", som vi troligt har anvendt - og anvender - her til lands, som jeg heller ikke kan se nødvendigheden af, så lige netop på det punkt, har vi nok ikke noget at lade italienerne høre ...vh
LH
(som stod ved siden af, da Jens V tog billederne i Italien og var "deltager" i den indledende undren )
Lad os da høre hvilke signaler det er ?
Mvh.
Poul.
Slutsignaler som dag-signal i form af en blikplade på bagerste vogn ...
Bevares, når den efter dansk tradition sidder på siden af den bagerste vogn, har nogle lokomotivførere sikkert i tidens løb kunnet bruge den til at "sigte" efter, hvis de stak hovedet ud ad vinduet, men når den som i dag er en - ofte møg-beskidt - plade bag på et godstog, er den altså svær at se formålet med.
Jeg har heller aldrig fattet meningen med "perron ved trinbræt" - tavlen (eller er det "mærket" - jeg har ikke lige SR ved mig ...) giver langt mere mening i sin anden, men nu stort set uddøde betydning "stedlig betjent overkørsel" (eller hvad det nu var, den kaldtes) på godsbane. Der er åbenbart også andre end undertegnede, der har haft det svært med den tavle; i eksempelvis Børkop var der i mange år opstillet tavler for enden af perronerne, selvom¨Børkop altid har været en station ...
vh
LH