Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forundersøgelse ny jernbane Brabrand-Svejbæk (Trafikpolitik)

af ThomasTT, 9/10 2016, 14:10 (2977 dage siden) @ Niels Bak

Ja jeg er faktisk overrasket at beløbet ikke er større! Det er jo ikke meget mere end udvidelsen af Køge Bugt motorvejen! Og vil sikkert betyde mindst lige så meget! Jeg mener faktisk at der skal tænkes i langt flere af den slags nye tiltag med bedre regionale forbindelser mellem større byer, frem for mange milliarder i at cutte 5-10 min af på de lange stræk!


Jeg forstår faktisk ikke forskellen. Er Odense og Århus ikke "større byer"? Og en rejsetid mellem dem på en time (som snarere cutter 45 og ikke 5-10 minutrer af) vil gøre det til en penderstrækning på samme måde som Kbh-Odense er blevet i dag. Det er et helt afgørende spring i forbedringen af den kollektive trafik på linje med Storebæltsbroen, både på nationalt plan og i de regionale relationer.

Desuden går de eksisterende baner jo stort set langs de mest brugte rejsemønstre her i landet, om end nogen gange for snørklet. Det vil sige, at bedre regionale forbindelser ofte vil handle om at opgradere eller udrette de eksisterende, men der er også et par steder, hvor der i dag kun er "omvejsforbindelser". Århus-Silkeborg er en af dem, men ellers kan jeg umiddelbart tænke på Slagelse-Næstved og Roskilde-Hillerød, hvor det er to store nok bysamfund, der tales om. På hovedbanenerne er det - ud over timemodellens planlagte "genvejsbaner" på Vestfyn og i Østjylland - fx Vejle-Kolding og Århus-Randers (men i begge vil topografien desværre gøre en ny bane meget dyr). Ringsted-Køge (-Kbh) er ved at blive bygget. Når det gælder relationer som Viborg-Silkeborg eller Viborg-Herning, så er det samlede befolkningsunderlag noget mindre.

Det er klart, at nogle projekter er dyrere end andre. Til gengæld er befolkningsunderlaget også bedre i nogle relationer end andre. Begge dele bør regnes med, når man beslutter, hvad der skal gøres først. Det samme gør i øvrigt muligheder for ny stationsnær byudvikling, som er en af Galtenbanens store forcer.

Og så er det altså ikke Timemodellen eller ej, der afgør, om der kommer politisk tilslutning til en Galtenbane. Det er, om der kommer et flertal i Folketinget, der er i stand til at se andet end motorveje i trafikplanlægningen. Så den hurtigste vej til en ny bane til Silkeborg er formentlig at slutte op om at gøre prioritering af banerne, herunder timemodellen, til et valgkampstema....

Store dele af fremtidens tidsbesparelser kommer fra nye signaler, elektrificering, nyt materiel mv, hvorimod nogle af de planlagte nye banestykker jo netop kun giver få minutter. Man kunne bygge denne nye bane i dobbeltsporet udgave, elektrificere videre til herning, og anlægge dobbeltspor til Holstebro for sikkert nogenlunde det samme som en vejle fjord bro koster. Det ville binde byer sammen på helt nye måder og give et langt større løft for især pendlere, der driver jernbanen.

Netop vejle fjord er problematisk, fordi den ikke understøtter pendling.
Men jeg er i øvrigt enig i, at de forskellige projekter overordnet set er mere allierede end konkurrenter


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MZ1436
Togbelysning
Togbelysning

Denne artikel stammer fra bogen ´De danske statsbaner 1847 - 1947´ udgivet af DSB, og gennemgår udviklingen indenfor togbelysningen i de første 100 år af dansk jernbanedrift lige fra stearinlys til 24 volts elektriske pærer.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak