Godstrafikken i Danmark
og ikke at forglemme - det er jo politisk besluttet at man ikke vil have gods på jernbanen. Ellers ville man vel ikke sælge godsarealerne fra som det sidste i den lange række af tiltag til at "please" vognmændene...
Transportministeriet regner nu ellers med en fordobling af godstrafikken på skinner frem til 2020 - og det er godt på vej, idet transittrafikken nu er tilbage på 2008-niveauet.
Padborg godsterminal er genåbnet og der læsses/aflæsse mange vogne - til og fra syd. Det giver ikke meget skinnebåren godstrafik i Danmark, men mulighederne er der. Indtil videre befordres containerne og løstrailerne med lastbil til og fra Padborg
Problemet for den indenlandske godstrafik (og eksport) er, at ingen af jernbaneselskaberne har en (effektiv) salgsorganisation i Danmark, og uden opsøgende virksomhed kommer der altså ikke flere kunder i butikken. Husk at det hele er privatiseret - på godt og ondt.
--
Svend