Høvelte trinbræt, standsning med lige og ulige tog (Generelt)
Der gemte sig en interessant detalje for køreplansinteresserede.
"for tog mod Hillerød nyt trinbræt"
"Der etableres standsning ved trinbrættet med togene 70166, 70169 og 70100."Mao, så har man dengang ikke brugt systemet med, at lige tog kører i den ene retning og ulige tog kører i den anden retning.
Som jeg husker situationen, så var tognummereringen af S-tog baseret på andre principper, nemlig relateret den "linie A, B o. s. v.", som toget kørte på. Systemet med "lige tog i den ene retning, og ulige tog i den anden retning" hang sammen med den gang, man via alarmklokkerne, "linieringning", annoncerede togene over for ledvogterposterne med 1 x 5 ringninger for "ulige tognr" og 2 x 5 ringninger for "lige tognr", men det var jo ikke aktuelt for "det lukkede S-banesystem".
Det var "den korte forklaring", men der kan måske nok være eksperter i Forum, der kan give en bedre forklaring.
Et lille PS: Da jeg i 1954 "debuterede" som stationsbestyrer i Hjerm, der lå/ligger på "fællesstrækningen" Esbjerg - Struer og Fredericia - Struer, var tognumrene "ulige" for togene fra Fredericia mod Struer og "lige" for togene fra Esbjerg mod Struer og vice versa, og her var "linieringningen" fastsat til 2 x 5 ringninger for tog mod Struer og 1 x 5 ringninger for tog mod Holstebro uanset tognummer. Men alt dette er jo nu "historie", som så meget andet!
Bedste hilsener
Ove af Erritsø