M/F Broen på vej til Thisted - pt i Aalborg
"M/F Broen" er på vej til Thisted (se længere nede begrundelsen fra Nordjyske Stiftstidende), og har pt (11/10-10 kl. 1330) lagt til kaj i Aalborg ved Nordkraft for pause. Turen videre vest ud af Limfjorden, fortsættes i morgen kl. 0800, og der vil derfor være fotomulighed for at forevige M/F Broen passere Jernbanebroen over Limfjorden i tidsrummet 0815/0830.
"Broen" bliver hjulpet på vej af tre slæbebåde...
Mvh
Morten
Oplagt DSB-færge skal lades med fest
anløb: En af de nærmeste dage anløbes Thisted havn for første gang i årevis af en rigtig færge
THISTED: Med næsten 60 år på bagen, er det en færge af ældre model, som en af de nærmeste dage går til kaj i Thisted. Ikke for engen maskinkraft, men med assistance af en slæbebåd, for den gamle DSB-færge M/F Broen, som oprindelig sejlede på Storebælt og siden mellem Århus og Kalundborg via Samsø, har for længst fået afmonteret sin maskine.
I en årrække har maskinkraft heller ikke haft nogen betydning for færgens drift. Skibet har ligget i havnen i Århus, som flydende diskotek og natklub.
Siden 2004 har M/F Broen været ejet af selskabet Clips A/S, som også har ejer interesser i Diskotek Dampmøllen i Thisted, og det er i kraft af familieskabet, at Broen nu kommer til Thisted. Her skal færgen lige i et par måneder, mens den gøres klar til at løse nye opgaver som sejlende forlystelsessted.
- Vi har drevet færgen med skiftende forpagtere, mens den har ligget i Århus. I det seneste år med to forskellige forpagtere, men nu er der brug for, at der sker noget nyt omkring skibet, fortæller Thomas Jørgensen, som de fleste lokale kender som manden bag Dampmøllen, men som de færreste forbinder med en flydende natklub.
Fra havn til havn
Men Broen rummer imidlertid muligheder, der kan udnyttes, hvis færgen bruges på en anden måde end hidtil. Så frem for at ligge fast i Århus, hvor nyhedens interesse gradvis tager af, skal skibet igen have vand under
kølen og sejle rundt mellem havne i Norge, Sverige og Danmark, hvor der er arrangementer, som kan nyde godt af en sejlende natklub med mulighed for også at drive restaurant, og hvor der er god plads til at slappe af på soldækket.
Før Broen bugseres fra kaj med kurs mod den første havn, skal skibet gøres klar, og det er her, Thisted kommer ind i billedet.
Færgen skal indrettes med plads til de 25 medarbejdere, som skal drive det flydende forlystelsessted. Og den skal monteres med udstyr, som gør den uafhængig af faciliteterne i de havne, der besøges. Derfor udstyres den med egen generator til elproduktion, eget varmeanlæg samt et anlæg, der kan forarbejde havvand til rent ferskvand.
Lokale håndværkere om bord
- Skibet skal være selvforsynende og indrettes, så besætningen kan bo der. Og det arbejde skal udføres i Thisted i løbet af de næste par måneder, fortæller Thomas Jørgensen, som har allieret sig med en række lokale håndværksfirmaer, som går ind i projektet på en slags joint venture basis.
- Vi har jo nogle firmaer i området, som kan den slags, så hvorfor ikke bruge dem, siger Thomas Jørgensen.
Martin Kjølhede er blandt de lokale, der er gået ind i projektet.
- Det er udtryk for nytænkning og viser, at vi i Thy stadig kan udvikle nye forretningsområder til gavn for området, siger han.
Allerede til december bugseres færgen til en endnu ikke fastlagt destination, hvor det skal ligge som natklub og restaurationsskib. Herfra skal skibet efter planen stævne mod andre havne, så det på årsbasis gennemfører 17 anløb i 17 forskellige havne.
Nye muligheder for forretning
Som tingene ser ud, ligner konceptet noget, der holder vand.
- Det er ingen hemmelighed, at det er trange tider i branchen. Typisk skal en natklub i Danmark tjene ugelønnen på tre hektiske timer lørdag nat i tidsrummet fra klokken 01 til 04. Når vi får mulighed for at sejle fra havn til havn, kan vi vælge, hvor det er godt at ligge, fordi der er et event i den på gældende havn, vi kan som oftest få en rigtig god beliggenhed - og anløbet vi i sig selv have nyhedsinteresse, siger Thomas Jørgensen og tilføjer, at nattelivet i både Norge og Sverige kører i et helt andet gear end herhjemme.
- Skønsmæssigt er omsætningen pr. gæst fire til syv gange højere end i Århus, siger han.
Det er ikke uden betydning for en færge med plads til op mod 1.500 feststemte gæster, dobbelt så mange, som der er plads til på Dampmøllen.
Et er at drive en natklub, noget andet er at drive en færge både, når den skal bugseres fra havn til havn, og når der skal laves aftaler med havnemyndigheder, ind- og udfortoldning og stribevis af andre ting.
- Vi har forstand på personale, markedsføring og på at drive natklub. Derfor har vi lavet en aftale med Maersk Broker Agency, som kan alt det andet. Vi skal bare lave listen over de havne, der skal besøges, så ordner de det praktiske, siger Thomas Jørgensen.