Forsker: Lukning af DTU Transport stækker transportdebatten (Trafikpolitik)
Jeg har ikke nogen holdning til, om det er en god eller dårlig ide at lukke bemeldte institut - dertil er min viden for lille.
Men jeg har en generel holdning til såkaldte "trafikforskere". Jeg oplever, at når de bliver ringet op af en journalist og bliver bedt om at kommentere et eller andet, så lufter trafikforskerne deres holdninger i stedet for at formidle de forskningsresultater, som deres forskning har kastet af sig.
Det er samtidig min oplevelse, at den enkelte journalist kan få den vinkel på sagen, som journalisten måtte ønske - det er blot et spørgsmål om at ringe til den rigtige trafikforsker.
Der optræder ikke mange trafikforskere i den offentlige debat. Det er mere eller mindre den samme håndfuld, der bliver ringet til på skift. Det sørgelige er, at når hver enkelt af dem toner frem på skærmen, er det gabende forudsigeligt, hvad der vil komme ud af den enkeltes mund.
Og det er faktisk viden og ikke holdninger, der bringer forskningen videre. Holdninger kan man overlade til beslutningstagerne (politikerne), der burde basere deres holdninger på viden. Forskere skal ikke basere deres viden på holdninger men på forskning.
Afslutningsvist et citat, som af professorer, lektorer, adjunkter og klasseundervisere i min tid jævnligt blev smidt i hovederne på de nystartede universitetsstuderende, når de stod ved tavlen og fremlagde deres "resultater": "Vi er ikke interesseret i, hvad du synes. Vi er udelukkende interesseret i, hvad du kan bevise."
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen