Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Bus erstatter tog på Tølløsebanen i Region Sjælland (Trafikpolitik)

af Niels Munch, 8/1 2016, 15:26 (3250 dage siden)

Transport- og Bygningsministeriets pressemeddelelse af d.d.:

"Bus erstatter tog på Tølløsebanen i Region Sjælland

Transport- og Bygningsministeriet er i dag blevet gjort bekendt med, at Lokaltog – det regionale togselskab på Sjælland – har besluttet at standse togdriften på Tølløsebanen på strækningen mellem Skellebjerg og Slagelse fra den 18. januar og i stedet indsætte togbusser."


Læs videre her: http://www.trm.dk/da/nyheder/2016/bus-erstatter-tog-p%C3%A5-tollosebanen-i-region-sjael... .


M.v.h.
Niels

Bus erstatter tog på Tølløsebanen i Region Sjælland

af Karsten Jensen, 8/1 2016, 16:23 (3250 dage siden) @ Niels Munch

Trist at man ikke kan finde en løsning og få udskiftet de skinner.
Når først man begynder at erstatte en jernbanestrækning med busser, så er det historisk set kun gået en vej, og det er den forkerte!

Bus erstatter tog på Tølløsebanen i Region Sjælland

af gaest, 9/1 2016, 15:00 (3249 dage siden) @ Niels Munch

Det må så også betyde at VSVT bliver isoleret fra omverden.

Bus erstatter tog på Tølløsebanen i Region Sjælland

af Niels Munch, 9/1 2016, 15:27 (3249 dage siden) @ gaest
redigeret af Niels Munch, 9/1 2016, 15:38

Det må så også betyde at VSVT bliver isoleret fra omverden.


Det er strækningen Ruds Vedby-Høng, der mangler at blive moderniseret, og som hidtil har medført en hastighedsnedsættelse til 40 km/t. Der burde ingen restriktioner være på Høng-Slagelse.

Togbuskørslen er givetvis tilrettelagt således, at den giver de rejsende mindst mulig omstigning.

PS: Jeg forsøgte at give lidt baggrund for miseren *her*.


M.v.h.
Niels

Bus erstatter tog på Tølløsebanen i Region Sjælland

af gaest, 9/1 2016, 19:47 (3249 dage siden) @ Niels Munch

Det må så også betyde at VSVT bliver isoleret fra omverden.

Det er strækningen Ruds Vedby-Høng, der mangler at blive moderniseret, og som hidtil har medført en hastighedsnedsættelse til 40 km/t. Der burde ingen restriktioner være på Høng-Slagelse.

Togbuskørslen er givetvis tilrettelagt således, at den giver de rejsende mindst mulig omstigning.

Hvis jeg søger efter en forbindelse fra Slagelse til Høng efter 18 Januar, skal jeg med togbus. Så selv om denne delstrækning ikke er i dårlig stand, er det åbenbart ikke meningen at den skal trafikeres. Spørgsmålet er så om den bliver holdt åben, og i givet fald hvor længe.

Bus erstatter tog på Tølløsebanen i Region Sjælland

af Niels Munch, 9/1 2016, 20:44 (3249 dage siden) @ gaest

Det er kun infrastrukturforvalteren, in casu Lokaltog, der kan besvare dette.

M.v.h.
Niels

Bus erstatter tog på Tølløsebanen i Region Sjælland

af Peter Christensen, 10/1 2016, 07:24 (3249 dage siden) @ gaest

Se lidt praktisk på det.

Ved at klippe banen over i 2, så skal der jo også bruges 2 togsæt (mod nu et).
Det giver så følgende spørgsmål:
- er der togsæt nok hertil?
- hvordan med materieludveksling?

Jeg aner ikke om den lukkede strækning kan befares af tomt materiel, men hvis ikke, så bliver det godt nok en besværlig fest at skifte det togsæt, som kører Slagelse-Høng.

Bus erstatter tog på Tølløsebanen i Region Sjælland

af Frank Poulsen, 10/1 2016, 09:42 (3249 dage siden) @ Peter Christensen

Der kommer ikke til at køre noget Slagelse - Høng så vidt jeg har forstået. Måske netop af samme årsag.

Bus erstatter tog på Tølløsebanen i Region Sjælland

af UTJ, 10/1 2016, 17:24 (3248 dage siden) @ kenkari

Hvorfor Skellebjerg som endestation og ikke Ruds Vedby - når det er fra RV at sporet angiveligt er slet......

Bus erstatter tog på Tølløsebanen i Region Sjælland

af Poul Andersen, 10/1 2016, 17:54 (3248 dage siden) @ UTJ

Hvorfor Skellebjerg som endestation og ikke Ruds Vedby - når det er fra RV at sporet angiveligt er slet......

Ruds Vedby st. ligger i km. 7,2, mens det dårlige spor ligger fra km. 0,0 til 8,6.

mvh. Poul.

Bus erstatter tog på Tølløsebanen i Region Sjælland

af UTJ, 10/1 2016, 18:00 (3248 dage siden) @ Poul Andersen

Hvorfor Skellebjerg som endestation og ikke Ruds Vedby - når det er fra RV at sporet angiveligt er slet......


Ruds Vedby st. ligger i km. 7,2, mens det dårlige spor ligger fra km. 0,0 til 8,6.

Tak for meget klart svar. Afkortningen minder om de skrækscenarier man kunne forestille sig i 1971, da DSB's P-tog forlod Høng-Slagelse.................

Bus erstatter tog på Tølløsebanen i Region Sjælland

af L.H. Jensen, 10/1 2016, 21:10 (3248 dage siden) @ UTJ

Hvorfor Skellebjerg som endestation og ikke Ruds Vedby - når det er fra RV at sporet angiveligt er slet......


Ruds Vedby st. ligger i km. 7,2, mens det dårlige spor ligger fra km. 0,0 til 8,6.

Tak for meget klart svar. Afkortningen minder om de skrækscenarier man kunne forestille sig i 1971, da DSB's P-tog forlod Høng-Slagelse.................

Der er vel også den praktiske detalje, at der - såvidt jeg kan se - krydses fast i Ruds Vedby på hverdage, og derfor er det nødvendigt at "vende" togene i Skellebjerg for at få tid til at få alle passagererne ud og ind og så alligevel afgå rettidigt ...

Dette er et gæt, men sådan ville jeg da i det mindste tænke, hvis jeg sad med planlægningen
- det gør jeg heldigvis ikke! ;-)

vh
LH

Ingen er fuldkommen ...

af L.H. Jensen, 13/1 2016, 08:51 (3246 dage siden) @ L.H. Jensen

Hvorfor Skellebjerg som endestation og ikke Ruds Vedby - når det er fra RV at sporet angiveligt er slet......


Ruds Vedby st. ligger i km. 7,2, mens det dårlige spor ligger fra km. 0,0 til 8,6.

Tak for meget klart svar. Afkortningen minder om de skrækscenarier man kunne forestille sig i 1971, da DSB's P-tog forlod Høng-Slagelse.................


Der er vel også den praktiske detalje, at der - såvidt jeg kan se - krydses fast i Ruds Vedby på hverdage, og derfor er det nødvendigt at "vende" togene i Skellebjerg for at få tid til at få alle passagererne ud og ind og så alligevel afgå rettidigt ...

Dette er et gæt, men sådan ville jeg da i det mindste tænke, hvis jeg sad med planlægningen
- det gør jeg heldigvis ikke! ;-)

vh
LH

Nå, et nærmere studium af køreplanen (med henblik på en privat afskedstur på HTJ på lørdag) afslører, at mit ræsonnement ikke holder; der krydses faktisk netop i Skellebjerg, og planerne for de tog, der fortsat (indtil videre ...) vil køre, er derfor justeret.
"Erare humanum est" ...;-)

vh
LH

Avatar

Ingen er fuldkommen ...

af Ove Nygaard, 13/1 2016, 13:55 (3246 dage siden) @ L.H. Jensen

Nå, et nærmere studium af køreplanen (med henblik på en privat afskedstur på HTJ på lørdag) afslører, at mit ræsonnement ikke holder; der krydses faktisk netop i Skellebjerg, og planerne for de tog, der fortsat (indtil videre ...) vil køre, er derfor justeret.
"Erare humanum est" ...;-)

vh
LH

"Historisk indrømmelse" fra L. H. Jensen.;-)

vh

Ove af Erritsø

Avatar

Ingen er fuldkommen ...

af Futfar, Kajerød, 13/1 2016, 19:21 (3245 dage siden) @ L.H. Jensen

"Erare humanum est", lærte jeg engang, betyder: "Klog mand urinerer ej mod vinden". :-D.

--
Med venlig hilsen Futfar.

Ingen er fuldkommen ...

af Niels, Aarhus, 13/1 2016, 19:47 (3245 dage siden) @ Futfar

Hej

"Erare humanum est" betyder på latin: "Det er menneskeligt at fejle".
Udtrykker: "Klog mand urinerer ej mod vinden" hedder på latin: "Vir prudens non contra ventum mingit"

Og det er jo helt korrekt - det er menneskelig at fjele - altså at Pi... mod vinden, så er de to udtryk da knyttet sammen:-D
Lidt hænger da ved fra Bodil Jørgensens (big bad Bodil) latintimer på Aarhus Statsgymnasium tilbage i starten af 70'erne :-D

Venlig hilsen

Niels H.

--
Niels

Ingen er fuldkommen ...

af Lars, 13/1 2016, 20:06 (3245 dage siden) @ Futfar

"Erare humanum est", lærte jeg engang, betyder: "Klog mand urinerer ej mod vinden". :-D.


Nej, det hedder "Vir prudens non contra ventum mingit" ;-)

nå, der var allerede en kommentar herom, sorry.

--
mvh
Lars
Esbjerg

Ingen er fuldkommen ...

af h087 ⌂, køge, 13/1 2016, 20:45 (3245 dage siden) @ Lars

:-)

der er jo så også lige .....

Errare humanum est ignoscere divinum

mvh
h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Avatar

Bus erstatter tog på Tølløsebanen i Region Sjælland

af Futfar, Kajerød, 13/1 2016, 18:35 (3245 dage siden) @ kenkari

Som vanligt fra din hånd, en informativ video, godt fotograferet/redigeret; stor ros til dig, og med tak herfra :-D. Jeg er én af dem der er "fast kunde" på din YT-kanal!:-P.

--
Med venlig hilsen Futfar.

Bus erstatter tog på Tølløsebanen i Region Sjælland

af Gæst, 11/1 2016, 00:27 (3248 dage siden) @ Niels Munch

Jeg synes, at det er værd at bemærke, at turen mellem Slagelse og Tølløse fremover vil tage 1 time og 9 minutter. DSB kan køre turen på præcis samme tid, og det er endda med 12 minutters ventetid i Roskilde.

Foruroligende.

Bus erstatter tog på Tølløsebanen i Region Sjælland

af Frank Poulsen, 14/1 2016, 16:49 (3244 dage siden) @ Niels Munch

For ikke at starte en ny tråd om samme emne springer jeg ind her.

Men jeg undrer mig meget over udmeldingerne i denne artikel: http://www.dr.dk/nyheder/regionale/sjaelland/toelloesebanen-skaber-splittelse-i-dansk-f...

De skriver at de allerede fra 2017 vil drive Lille Syd, for så kan de også få råd til at drive Tølløsebanen... For de har togsæt nok i overskud i dag... Er der nogen herinde der kan fortælle mig hvordan de skulle kunne have togsæt nok til at drive Lille Syd med eksisterende materiel? Uden at der bliver færre siddepladser, synes der er pænt fyldt mellem Køge - Roskilde i forvejen når der er 2 mr-sæt på i myldretiderne... Og mon ikke også der er mange Haslev - Køge, eller Haslev - Næstved... Kommer dog ikke rigtig i det område.

Og skulle de virkelig have de 6-7 togsæt, som jeg antager det må kræve, hvorfor i alverden har de så købt så mange for mange i sin tid? Ja, jeg undres virkelig over den udtalelse!

Bus erstatter tog på Tølløsebanen i Region Sjælland

af Niels Munch, 14/1 2016, 18:55 (3244 dage siden) @ Frank Poulsen

Personligt vil jeg afholde mig fra at søge at fortolke politiske udsagn, der oven i købet har været gennem den journalistiske vridemaskine .....

P.t. lukkes der meget røg ud i denne sag, røg, der dækker over følgende faktiske omstændigheder:

- at Region Sjællands regionsråd har modsat sig, at Regionstog/Lokaltog opgraderer de manglende 8 km mellem Ruds Vedby og Høng, selv om banevirksomheden selv har pengene dertil i egen kasse, og før der foreligger en afgørelse om statens fremtidige anlægstilskud vedr. privatbanerne,

- at der er genfødt en gammel, rimelig idé om, at Lokaltog kan overtage driften af den "amputerede" Lille Syd Roskilde-Køge (i en sammenkædning med Østbanen), når Køge-Næstved er elektrificeret og trafikalt bundet sammen med den nye København-Køge.


M.v.h.
Niels

Bus erstatter tog på Tølløsebanen i Region Sjælland

af UTJ, 14/1 2016, 19:10 (3244 dage siden) @ Niels Munch

Personligt vil jeg afholde mig fra at søge at fortolke politiske udsagn, der oven i købet har været gennem den journalistiske vridemaskine .....

P.t. lukkes der meget røg ud i denne sag, røg, der dækker over følgende faktiske omstændigheder:

- at Region Sjællands regionsråd har modsat sig, at Regionstog/Lokaltog opgraderer de manglende 8 km mellem Ruds Vedby og Høng, selv om banevirksomheden selv har pengene dertil i egen kasse, og før der foreligger en afgørelse om statens fremtidige anlægstilskud vedr. privatbanerne,

- at der er genfødt en gammel, rimelig idé om, at Lokaltog kan overtage driften af den "amputerede" Lille Syd Roskilde-Køge (i en sammenkædning med Østbanen), når Køge-Næstved er elektrificeret og trafikalt bundet sammen med den nye København-Køge.

Det tror jeg også man skal holde sig fra i denne sag. Dog tror jeg at man, hvis man skal lave sin personlige analyse, skal se på mandatfordelingen i regionsråd og andre indstanser. Der skal nok kun en simpel analyse og en veltilrettelagt kampagne til at få opretholdt banen, såfremt man tilrettelægger den uden egne sym- og antipatier med hensyn til politiske partier. Kort sagt er det ikke sikkert at man skal begynde med at råde de traditionelt tog/kollektiv-trafik-glade partier op først, da de kan frastøde mere pragmatiske og bilvenlige politikere. Men det skal ske lokalt og mon ikke det også bliver således. Dog var seneste kommunesammenlægning nok ikke videre gunstig for banen.

Bus erstatter tog på Tølløsebanen i Region Sjælland

af Gæst, 14/1 2016, 22:36 (3244 dage siden) @ Niels Munch

- at der er genfødt en gammel, rimelig idé om, at Lokaltog kan overtage driften af den "amputerede" Lille Syd Roskilde-Køge (i en sammenkædning med Østbanen), når Køge-Næstved er elektrificeret og trafikalt bundet sammen med den nye København-Køge.


Sådan ender det nok også, men med Banedanmark som (fortsat) infrastrukturejer

Bus erstatter tog på Tølløsebanen i Region Sjælland

af Niels Munch, 14/1 2016, 22:58 (3244 dage siden) @ Gæst

- at der er genfødt en gammel, rimelig idé om, at Lokaltog kan overtage driften af den "amputerede" Lille Syd Roskilde-Køge (i en sammenkædning med Østbanen), når Køge-Næstved er elektrificeret og trafikalt bundet sammen med den nye København-Køge.

Sådan ender det nok også, men med Banedanmark som (fortsat) infrastrukturejer


Muligvis, men der er præcedens for "den anden løsning": Lille Nord, hvis infrastruktur staten som bekendt overdrog til Hovedstadens Udviklingsråd pr. 01.01.2001.

M.v.h.
Niels

Bus erstatter tog på Tølløsebanen i Region Sjælland

af Gæst, 17/1 2016, 19:09 (3241 dage siden) @ Niels Munch

- at der er genfødt en gammel, rimelig idé om, at Lokaltog kan overtage driften af den "amputerede" Lille Syd Roskilde-Køge (i en sammenkædning med Østbanen), når Køge-Næstved er elektrificeret og trafikalt bundet sammen med den nye København-Køge.

Sådan ender det nok også, men med Banedanmark som (fortsat) infrastrukturejer

Muligvis, men der er præcedens for "den anden løsning": Lille Nord, hvis infrastruktur staten som bekendt overdrog til Hovedstadens Udviklingsråd pr. 01.01.2001.


Det var dengang. De steder hvor de lokale baner fremover overtager trafikken, bliver det på statens infrastruktur og med kørsel på ERTMS.

Bus erstatter tog på Tølløsebanen i Region Sjælland

af UTJ, 17/1 2016, 20:10 (3241 dage siden) @ Gæst

Det var dengang. De steder hvor de lokale baner fremover overtager trafikken, bliver det på statens infrastruktur og med kørsel på ERTMS.

Nemlig. Dog skal ERTMS nok lige blive operativt først. Og virkeligheden kan hurtigt blive at infrastrukturen følger med i anden ombæring - nøjagtig som det skete på Lillenord, særligt hvis man derved kan spare en fordyrende opgradering til ny dyr standard :-P

Bus erstatter tog på Tølløsebanen i Region Sjælland

af Gæst, 17/1 2016, 21:58 (3241 dage siden) @ UTJ

Det var dengang. De steder hvor de lokale baner fremover overtager trafikken, bliver det på statens infrastruktur og med kørsel på ERTMS.

Nemlig. Dog skal ERTMS nok lige blive operativt først. Og virkeligheden kan hurtigt blive at infrastrukturen følger med i anden ombæring - nøjagtig som det skete på Lillenord, særligt hvis man derved kan spare en fordyrende opgradering til ny dyr standard :-P


At ændre Gadstrup, Havdrup og Lille-Skensved til ERTMS er vist en bagatel, når vi taler signalprogrammet. Desuden er kontrakterne allerede indgået ;-)

Bus erstatter tog på Tølløsebanen i Region Sjælland

af UTJ, 17/1 2016, 22:32 (3241 dage siden) @ Gæst

Det var dengang. De steder hvor de lokale baner fremover overtager trafikken, bliver det på statens infrastruktur og med kørsel på ERTMS.

Nemlig. Dog skal ERTMS nok lige blive operativt først. Og virkeligheden kan hurtigt blive at infrastrukturen følger med i anden ombæring - nøjagtig som det skete på Lillenord, særligt hvis man derved kan spare en fordyrende opgradering til ny dyr standard :-P

At ændre Gadstrup, Havdrup og Lille-Skensved til ERTMS er vist en bagatel, når vi taler signalprogrammet. Desuden er kontrakterne allerede indgået ;-)

Det skal jo lige ske først - kontrakt eller ej ;-) Og Ålborg station går vist ikke helt efter tidsplanen........

Bus erstatter tog på Tølløsebanen i Region Sjælland

af Gæst, 17/1 2016, 23:20 (3241 dage siden) @ UTJ

Og Ålborg station går vist ikke helt efter tidsplanen........

Hvis ikke den første tidsplan holder kan man jo bare udarbejde en revideret tidsplan og vupti ....... :-D

Bus erstatter tog på Tølløsebanen i Region Sjælland

af Frank Poulsen, 18/1 2016, 15:15 (3240 dage siden) @ Gæst

Nu er Lille Syd jo allerede i fuld gang til ERTMS, og arbejdet har været i gang der længe. Det er jo den første strækning øst for bæltet (uden for s-tog)

Bus erstatter tog på Tølløsebanen i Region Sjælland

af steenth, 18/1 2016, 15:28 (3240 dage siden) @ UTJ

At ændre Gadstrup, Havdrup og Lille-Skensved til ERTMS er vist en bagatel, når vi taler signalprogrammet. Desuden er kontrakterne allerede indgået ;-)


Det skal jo lige ske først - kontrakt eller ej ;-) Og Ålborg station går vist ikke helt efter tidsplanen........

Man har bare bidt de 2 første strækninger i 2 bider. Aalborg er bare kommet med i anden runde nogle få måneder senere. Men generelt er de kommet bagud pga. papirarbejdet for godkendelse af de første strækninger, hvor der skal være mest på plads.

Bus erstatter tog på Tølløsebanen i Region Sjælland

af UTJ, 19/1 2016, 08:49 (3240 dage siden) @ steenth

Man har bare bidt de 2 første strækninger i 2 bider. Aalborg er bare kommet med i anden runde nogle få måneder senere. Men generelt er de kommet bagud pga. papirarbejdet for godkendelse af de første strækninger, hvor der skal være mest på plads.

"bare".....! man har lov til at være yderst skeptisk med udviklingsprojekter indtil der viser sig at opgaven er løst på andet end papir og simulering.

Bus erstatter tog på Tølløsebanen i Region Sjælland

af jaer, 19/1 2016, 10:46 (3240 dage siden) @ UTJ

Man har bare bidt de 2 første strækninger i 2 bider. Aalborg er bare kommet med i anden runde nogle få måneder senere. Men generelt er de kommet bagud pga. papirarbejdet for godkendelse af de første strækninger, hvor der skal være mest på plads.

"bare".....! man har lov til at være yderst skeptisk med udviklingsprojekter indtil der viser sig at opgaven er løst på andet end papir og simulering.

Til gengæld kan papiret ødelægge meget innovation og kreativitet.....

/Jan

Bus erstatter tog på Tølløsebanen i Region Sjælland

af UTJ, 19/1 2016, 12:20 (3240 dage siden) @ jaer

Man har bare bidt de 2 første strækninger i 2 bider. Aalborg er bare kommet med i anden runde nogle få måneder senere. Men generelt er de kommet bagud pga. papirarbejdet for godkendelse af de første strækninger, hvor der skal være mest på plads.

"bare".....! man har lov til at være yderst skeptisk med udviklingsprojekter indtil der viser sig at opgaven er løst på andet end papir og simulering.


Til gengæld kan papiret ødelægge meget innovation og kreativitet.....

Bob bob, målet er vel at minimere omkostninger og kunne køre tog. Innovation og kreativitet i styrelser fører som regel projekter lige i skandalekrukken med forsider og rigsrevision til følge :-(

Polsag
Amanda
EFI
IC4
.....

Bus erstatter tog på Tølløsebanen i Region Sjælland

af jaer, 19/1 2016, 12:33 (3240 dage siden) @ UTJ

Man har bare bidt de 2 første strækninger i 2 bider. Aalborg er bare kommet med i anden runde nogle få måneder senere. Men generelt er de kommet bagud pga. papirarbejdet for godkendelse af de første strækninger, hvor der skal være mest på plads.

"bare".....! man har lov til at være yderst skeptisk med udviklingsprojekter indtil der viser sig at opgaven er løst på andet end papir og simulering.


Til gengæld kan papiret ødelægge meget innovation og kreativitet.....

Bob bob, målet er vel at minimere omkostninger og kunne køre tog. Innovation og kreativitet i styrelser fører som regel projekter lige i skandalekrukken med forsider og rigsrevision til følge :-(

Polsag
Amanda
EFI
IC4
.....

Nu nævnte jeg jo ikke styrelser som innotative og kreative, men mindre det er regler og proceduerer, vi tænker på, for så kan de godt (stærkt suppleret af en større organisation i Bruxelles).

Nå, nu er vist på vej ud af et sidespor.

/Jan

ERTMS godkendelsesproces

af steenth, 19/1 2016, 11:33 (3240 dage siden) @ UTJ

Man har bare bidt de 2 første strækninger i 2 bider. Aalborg er bare kommet med i anden runde nogle få måneder senere. Men generelt er de kommet bagud pga. papirarbejdet for godkendelse af de første strækninger, hvor der skal være mest på plads.

"bare".....! man har lov til at være yderst skeptisk med udviklingsprojekter indtil der viser sig at opgaven er løst på andet end papir og simulering.

Papirarbejdet desværre nødvendig. Og efter hvad jeg kan se, er det ikke teknik som har fokus, men styring af risiko...

Simulering er stærk værktøj. Det er hurtigere at teste i et laboratorium, da man kan komme ud i nogle hjørner, som er vanskelige at genskabe i marken. Eller kræver meget tid at genskabe. Det er et spørgsmål at løbe tilstrækkelig antal testcases igennem. Det spare tid i ude marken.

Jeg set at Siemens og Alstrom har været i Sverige for at besøge de leverandører af markudstyr - Bombardier og Ansaldo - for at få testet og godkendt deres mobile udstyr til baseline 3 til de nuværende svenske baner. Og de meste af det arbejde er sket i et testmiljø.... Det ligner at Siemens nok også vil kunne levere ERTMS udstyr, som kan bruges i Danmark fra starten af, når de har ofret tid/midler på en svensk godkendelse...

ERTMS godkendelsesproces

af Gæst1, 19/1 2016, 19:36 (3239 dage siden) @ steenth

Siemens udvikler STM boxen til Alstoms ETCS for Banedanmark. Det er ret tydeligt (endda direkte oplyst på Innotrans 2014) at Siemens benytter kontrakten til at få dækket deres omkostninger ved at udvikle og godkende deres egen ETCS til Danmark, så det er ikke rigtig nogen nyhed....

ERTMS godkendelsesproces

af steenth, 20/1 2016, 14:07 (3239 dage siden) @ Gæst1

Siemens udvikler STM boxen til Alstoms ETCS for Banedanmark. Det er ret tydeligt (endda direkte oplyst på Innotrans 2014) at Siemens benytter kontrakten til at få dækket deres omkostninger ved at udvikle og godkende deres egen ETCS til Danmark, så det er ikke rigtig nogen nyhed....

Tak for oplysning. Men det bliver sidste gang at Siemens kan udnytte det monopol. I Sverige har både Bombardier og Ansaldo en SE-STM. Og de kan vel også være interesseret i det danske marked.

Avatar

Video fra i dag

af Johnni Lassen ⌂, 16/1 2016, 21:38 (3242 dage siden) @ Niels Munch

Var lige en tur forbi i dag og filme lidt før det hele lukker mellem Skellebjerg og Slagelse. Jeg valgte dog skinnestykket mellem Skellebjerg og udkanten af Høng, hvor der var nedsat hastighed til 40 km/t.
https://www.youtube.com/watch?v=NTYgjnbS4QU

Det blev også til et par skud:
[image]
Krydsning i Skellebjerg mellem MF sæt 22 og Lint sæt 28.
[image]
MF sæt 22 på vej de sidste km ind til Høng.
[image]
Lint sæt 28 i Ruds Vedby.
Mvh Johnni Lassen

--
[image][image]

Video fra i dag

af Jørgen Pagh Jensen, 17/1 2016, 11:12 (3242 dage siden) @ Johnni Lassen

Flotte billeder. Jeg tror, jeg sad i et af togene - det var måske dig med den gule vest? Vi var vist mange, som tog billeder den dag - her holder Lint i Slagelse - kommer vi mon nogensinde til at opleve det igen?
[image]

Avatar

Video fra i dag

af Johnni Lassen ⌂, 17/1 2016, 11:40 (3242 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Mange tak :-) nej det var ikke mig i den gule vest, men jeg så godt at der var andre ude med kameraet, både med og uden gul og rød vest ;-)
Mvh Johnni Lassen

--
[image][image]

Video fra i dag

af Thomas de Laine ⌂, København, 17/1 2016, 13:01 (3242 dage siden) @ Johnni Lassen

Mange tak :-) nej det var ikke mig i den gule vest, men jeg så godt at der var andre ude med kameraet, både med og uden gul og rød vest ;-)


Det var mig i den sorte jakke i baggrunden nogle sekunder fra minut 4:51 :-)

Rigtig fin video i øvrigt. Første del med krydsningen og den temmelig begrænsede passagerudveksling i Skellebjerg illustrerer også, at den lille by ikke er verdens mest oplagte endestation.

Fotos fra i dag 17.1.

af Ottoemil, Rødovre, 17/1 2016, 16:54 (3241 dage siden) @ Johnni Lassen

Goddag i forummet.
Her er et par billeder fra i dag:

[image]
Lint 28 i Høng på vej mod Tølløse

[image]
Lint 27 ankommer til Høng

[image]
Lint 27 i Skellebjerg

v.h.
Ottoemil

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak