Strømskifte i fart (Generelt)
- Trækkraften er afbrudt - dvs meget lille strøm
Ja gomåren, selvfølgelig trækker den da ikke imens! Jeg sætter lige nye batterier i tænkeren...
Nold
Det jeg skulle have skrevet var at trækkraften afbrydes inden gabet
Hej
Nu skal man ikke samligne systemskiftet på Lernaken med en neutralstation i Danmark, for det lidt forskelligt hvad der sker. Men for at tage Lernaken først.
EG:
Uanset kørselsretning så kobler man hovedafbryderen ud og beholder strømaftageren oppe, og driver igennem systemskiftet. På MTD skærmen kan man se når maskinen er med på hvad for en strømstyrke der er i køreledningen, og man kobler hovedafbryderen ind og forsætter kørslen. Alt det her sker ikke på et splitsekundt, og specielt mod Danmark tager man en god del af hastigheden.
Br 185.2:
Det er lidt anderledes end på EG, man kobler hovedafbryderen ud og tager strømaftageren ned. Så skal man manuelt vælge land (strømstyrke) i MTD skærmen. Når man er drevet i gennem systemskiftet, skal strømaftageren op og hovedafbryderen ind, og man forsætter kørslen. Igen det tager lidt tid, men fungere som regel fint.
Ved en neutralstation i Danmark sker der følgende.
EG:
LKF tager trækkraften af, ved mærket hovedafbryder ud ligger der en spormagnet som udkobler hovedafbryderen automatisk. Ved mærket hovedafbryder ind, ligger ligeledes en spormagnet hvor hovedafbryderen kobler ind automatisk. Så skal maskinen lige tænke sig lidt om, og så kører man videre.
Br 185.2:
Det samme som EG, kørekontrolleren i nul, og ved mærket hovedafbryder ud, kobler hovedafbryderen automatisk ud. Ved passage af mærket hovedafbryder ind, skal LKF manuelt koble hovedafbryderen ind.
Der bliver ikke trykket nogen kæmpe lysbuer ved passage af neutralstationer, da hovedafbryderen er udkoblet, så der ikke bliver trukket strøm praktisk talt.
I Sverige er det anderledes, da der ikke er nogen spormagneter, foregår det hele manuelt. Der er lige som i Danmark tavler for ind og ud kobling af hovedafbryder.
Men.