Angående Argentina II, Buenos Aires - Constitución (Generelt)
Nu skal forum her nok slippe for flere fotos af metersporet nærtrafik.
Den statelige banegård ”Constitución” i Buenos Aires er udgangspunkt for strækningerne mod syd og sydvest, som i 1948 blev samlet i selskabet ”Ferrocarril Nacional General Roca”. I dag hedder operatøren Linea General Roca, forkortet LGR, men spørg mig ikke om, hvem der ejer dette selskab.
General Roca-nettet syd for Buenos Aires er bredsporet, og noget af det er elektrificeret, men jeg har desværre overhovedet ikke fået kørt på det. Desuden afgår der i dag fjerntog til Bahía Blanca fire gange om ugen. (Der var vistnok hér man indsatte de spanske TALGO-enheder, som blev omtalt i den første Argentina-tråd.)
Jeg forsøgte i april 2013 at tage toget på General Roca-nettets sydligste strækning fra San Carlos de Bariloche til Viedma, men en lakonisk håndskrevet meddelelse på stationens dør meddelte, at persontrafikken var indstillet ”indtil videre”. Her i 2015 kører operatøren ”Tren Patagonico” turisttog på denne strækning.
Ferrocarril Nacional General Roca var også ansvarlig for nogle isolerede baner endnu længere sydpå, men de er forlængst nedlagt.
Jeg kan vise to billeder af tog, der afgår fra Constitución-banegården i Buenos Aires: