Firmaer med private vogne optaget i DSB´s vognpark 1966 - 1980
Mærsk Raffinaderiet
(Retur til oversigt)
Hjemsted København. Se også Mærsk Raffinaderiet før 1966. 1974/77 til Mærsk Kemi.(Retur til oversigt)
Nummer | Fabrikat | År | Længde | Afstand | Noter |
075 2 061 | Scandia | 1958 | 16,6 m. | 10 m. | Omlitreret 1966 fra ZE 504061. Bogietankvogn. Bogieakselafstand 2 m. 80 km/t. 79.300 liter. Tara 36,7 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Gb. I vognen må befordres: Butadin, propan, propylen og butan. Solgt 1979 til Kosangas 0752061. |
075 2 062 | Scandia | 1958 | 16,6 m. | 10 m. | Omlitreret 1966 fra ZE 504062. Bogietankvogn. Bogieakselafstand 2 m. 80 km/t. 79.300 liter. Tara 36,7 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Gb. I vognen må befordres: Butadin, propan, propylen og butan. Solgt 1979 til Kosangas 0752062. |
077 2 063 | Westhofen | 1960 | 15,7 m. | 8,7 m. | Omlitreret 1966 fra ZE 504063. Bogietankvogn. Bogieakselafstand 2 m. 100 km/t. 84.200 liter. Tara 34,6 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Gb. I vognen må befordres: Butadin, propan, propylen og butan. Solgt 1979 til Kosangas 0772063. |
Signalposten
Knutzens personvogne
Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.
Læs mere