Firmaer med private vogne optaget i DSB´s vognpark 1893 - 1966
Jydsk Teknologisk Institut
(Retur til oversigt)
Grundlagt 1943 i Århus. Påbegyndte i 1950 undervisning i betjening af industrimaskiner. Se også Jydsk Teknologisk Institut efter 1966.(Retur til oversigt)
Nummer | Fabrikat | År | Længde | Afstand | Noter |
ZU 99984 | Scandia | 1934 | 20,93 m. | 13,8 m. | Undervisningsvogn. Ombygget 1966 af Cvk Ar fra MP 547. Afdelingen for plast og værktøj. Omlitreret 1967 til 095 0 984. |
ZU 99985 | Scandia | 1934 | 20,93 m. | 13,8 m. | Undervisningsvogn. Ombygget 1966 af Cvk Ar fra MP 540. Tara 35,6 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Århus. Maskinteknisk undervisning. Omlitreret 1966 til 095 0 985. |
ZU 99986 | Triangel | 1930 | 20,93 m. | 13,8 m. | Undervisningsvogn. Ombygget 1965 fra ML 501. Tara 28,6 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Århus. Træteknisk undervisning. Omlitreret 1966 til 095 0 986. |
ZU 99987 | Triangel | 1929 | 20,93 m. | 13,8 m. | Undervisningsvogn. Ombygget 1964 fra ML 515. Tara 28,9 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Århus. Maskinteknisk undervisning. Omlitreret 1966 til 095 0 987. |
ZU 99988 | Scandia | 1928 | 19,01 m. | 13,8 m. | Undervisningsvogn. Ombygget 1963 fra MR 531. Tara 30,6 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Århus. Cremegul mellem vinduerne, grøn under vinduerne. Omlitreret 1966 til 095 0 988. Solgt 1980 til DJK som MR 201. |
ZU 99989 | Triangel | 1930 | 20,93 m. | 13,8 m. | Undervisningsvogn. Ombygget 1963 fra ML 503. Tara 21 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Århus. Træteknisk undervisning. Omlitreret 1966 til 095 0 989. |
ZU 99990 | Triangel | 1927 | 20,93 m. | 13,8 m. | Undervisningsvogn. Ombygget 1961 fra ML 513. Bogieakselafstand 2,5 m. Tara 27,2 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Århus. Omlitreret 1966 til 095 0 990. |
ZU 99991 | Triangel | 1930 | 20,93 m. | 13,8 m. | Undervisningsvogn. Ombygget 1961 fra ML 509. Bogieakselafstand 2,5 m. Tara 28,4 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Århus. Svejsekursusvogn. Omlitreret 1966 til 095 0 991. |
ZU 99992 | Triangel | 1930 | 20,93 m. | 13,8 m. | Undervisningsvogn. Ombygget 1960 fra ML 510. Bogieakselafstand 2,5 m. Tara 28 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Århus. Svejsekursusvogn. Omlitreret 1966 til 095 0 992. |
ZU 99993 | Triangel | 1929 | 20,93 m. | 13,8 m. | Undervisningsvogn. Ombygget 1960 fra ML 512. Bogieakselafstand 2,5 m. Tara 28,7 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Århus. Svejsekursusvogn. Omlitreret 1966 til 095 0 993. |
ZU 99994 | Scandia | 1928 | 19 m. | 13,8 m. | Undervisningsvogn. Ombygget 1958 fra MR 532. Bogieakselafstand 2,5 m. Tara 27,3 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Gavldør. Hjemsted Århus. Motorkursusvogn. Omlitreret 1966 til 095 0 994. |
ZU 99995 | Triangel | 1929 | 20,93 m. | 13,8 m. | Undervisningsvogn. Ombygget 1958 fra ML 514. Bogieakselafstand 2,5 m. Tara 28,9 tons. Trykluftbremse. Håndbremse. Hjemsted Århus. Omlitreret 1966 til 095 0 995. |
ZU 99996 | Scandia | 1928 | 19 m. | 13,8 m. | Undervisningsvogn. Ombygget 1956 af Scandia fra MR 533. Bogieakselafstand 2,5 m. Tara 34,1 tons. Last 15 tons. Trykluftbremse. Håndbremse. Udstyret med drejebænke og slibemaskiner samt teorilokale. Hjemsted Århus. Drejekursusvogn. Omlitreret 1966 til 095 0 996. |
ZU 99997 | Scandia | 1907 | 17,79 m. | 12,7 m. | Lejet 1952 fra DSB CTM 3163 og ombygget af Cvk Ar til undervisningsvogn. Købt 1954 fra DSB. Tara 22 tons. Last 10 tons. Trykluftbremse. Kunne medføre 4 svejsemaskiner eller 8 drejebænke. Forkontor. Teorilokale. Elradiatorer. Hjemsted Århus. Grå omkring vinduerne, blå under vinduerne. Udrangeret 1959. |
ZU 99998 | Skabo | 1886 | 10,6 m. | 5 m. | Ombygget 1953 fra Ambulancevogn 6. Fast sammenkoblet med ZU 99999. Blev ikke ommalet. Anvendt til motor- og traktorkursus. Flaskegasopvarmning. Udrangeret 1959. |
ZU 99999 | Skabo | 1886 | 10,6 m. | 5 m. | Ombygget 1953 fra Ambulancevogn 9. Fast sammenkoblet med ZU 99998. Blev ikke ommalet. Anvendt til motor- og traktorkursus. Flaskegasopvarmning. Udrangeret 1959. |
Ingeniøren
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet