Firmaer med private vogne optaget i DSB´s vognpark 1966 - 1980

Jydsk Teknologisk Institut
(Retur til oversigt)
Hjemsted Århus. Se også Jydsk Teknologisk Institut før 1966 og Jydsk Teknologisk Institut efter 1980.

Nummer Fabrikat År Længde Afstand Noter
095 0 981
Scandia193320,1 m.13,4 m.Ombygget 1972 af Cvk Ar fra FM 870. Undervisningsvogn for Levnedsmiddelteknik. 80 km/t. Bogieakselafstand 2,5 m. Tara 37 tons (1974), 42 tons (1977). Trykluftbremse. Skruebremse. Hjemsted Århus. Omlitreret 1980 til 291 0 981.
095 0 982
Scandia193520,1 m.13,4 m.Ombygget 1971 af Cvk Ar fra FM 886. Undervisningsvogn (Bagervogn). 80 km/t. Bogieakselafstand 2,5 m. Tara 37 tons. Trykluftbremse. Skruebremse. Hjemsted Århus. Udrangeret 1977. Vognkasse opsat på Teknisk Skole i Holstebro. Ophugget 1980/81 af Henriksen i Århus.
095 0 983
Frichs193420,9 m.13,8 m.Ombygget 1970 af Cvk Ar fra MP 548. Blå/hvid undervisningsvogn for Plast & Værktøj. 80 km/t. Tara 41 tons. Trykluftbremse. Skruebremse. Hjemsted Århus. Omlitreret 1980 til 291 0 983.
095 0 984
Scandia193420,9 m.13,8 m.Omlitreret 1967 fra ZU 99984. Hvid/blå Undervisningsvogn for Produktionsteknik. 80 km/t. Tara 34,2 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Århus. Omlitreret 1980 til 291 0 984.
095 0 985
Scandia193420,9 m.13,8 m.Omlitreret 1966 fra ZU 99985. Undervisningsvogn. 80 km/t. Tara 33,6 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Århus. Omlitreret 1980 til 291 0 985.
095 0 986
Triangel193020,9 m.13,8 m.Omlitreret 1966 fra ZU 99986. Blå/hvid undervisningsvogn. 80 km/t. Tara 28,6 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Århus. Udrangeret 1987. Vognkasse i Mørkøv 2020-21.
095 0 987
Triangel192920,9 m.13,8 m.Omlitreret 1966 fra ZU 99987. Blå/hvid undervisningsvogn. 80 km/t. Tara 28,8 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Århus. Omlitreret 1980 til 291 0 987. Udrangeret 1987.
095 0 988Scandia192819 m.13,8 m.Omlitreret 1966 fra ZU 99988. Undervisningsvogn. Solgt 1968 til Arbejdsteknisk Skole 0950950. Solgt 1980 til DJK som MR 201.
095 0 989
Triangel193020,9 m.13,8 m.Omlitreret 1966 fra ZU 99989. Undervisningsvogn. 80 km/t. Tara 20,9 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Århus. Omlitreret 1980 til 291 0 989.
095 0 990
Triangel192720,9 m.13,8 m.Omlitreret 1966 fra ZU 99990. Blå/hvid undervisningsvogn for Svejseafdelingen. 80 km/t. Tara 27,1 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Århus. Omlitreret 1980 til 291 0 990.
095 0 991
Triangel193020,9 m.13,8 m.Omlitreret 1966 fra ZU 99991. Blå/hvid undervisningsvogn. 80 km/t. Tara 28,3 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Århus. Omlitreret 1980 til 291 0 991.
095 0 992
Triangel193020,9 m.13,8 m.Omlitreret 1966 fra ZU 99992. Undervisningsvogn. 80 km/t. Tara 28 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Århus. Omlitreret 1980 til 291 0 992.
095 0 993Triangel192920,9 m.13,8 m.Omlitreret 1966 fra ZU 99993. Undervisningsvogn. 80 km/t. Tara 28,7 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Århus. Omlitreret 1980 til 291 0 993.
095 0 994
Scandia192819 m.13,8 m.Omlitreret 1966 fra ZU 99994. Blå/hvid undervisningsvogn. 80 km/t. Tara 27,3 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Århus. Omlitreret 1980 til 291 0 994.
095 0 995
Triangel192920,9 m.13,8 m.Omlitreret 1966 fra ZU 99995. Undervisningsvogn. 80 km/t. Tara 28,9 tons. Trykluftbremse. Håndbremse. Hjemsted Århus. Omlitreret 1980 til 291 0 995.
095 0 996
Scandia192819 m.13,8 m.Omlitreret 1966 fra ZU 99996. Undervisningsvogn. 80 km/t. Tara 34,1 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Århus. Udrangeret 1978.
095 0 997
DSB193817,8 m.12,7 m.Ombygget 1967 af Cvk Ar fra CPM 2998. Undervisningsvogn for Byggeafdelingen. 80 km/t. Trykluftbremse. Skruebremse. Hjemsted Århus. Udrangeret 1975.
095 0 998
DSB193817,8 m.12,7 m.Ombygget 1968 af Cvk Ar fra CPM 2996. Undervisningsvogn. 80 km/t. Trykluftbremse. Skruebremse. Hjemsted Århus. Udrangeret 1976.
Indsend billeder
Vigerslevulykken
Vigerslevulykken

Den 1. november 1919 kørte et Korsørtog op bag i et Kalundborgtog ved Vigerslev blokpost og dermed var Vigerslevulykken en realitet. Lars Christensen har gennemgået over 1.000 siders sagsakter i Rigsarkivet og resultatet er denne artikel om ulykken.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak