Firmaer med private vogne optaget i DSB´s vognpark 1980 - 2024
Jydsk Teknologisk Institut
(Retur til oversigt)
Århus. 1987 fusioneret med Teknologisk Institut, København. Se også Jydsk Teknologisk Institut før 1980.(Retur til oversigt)
Nummer | Fabrikat | År | Længde | Afstand | Noter |
291 0 981 | Scandia | 1933 | 20,07 m. | 13,37 m. | Omlitreret 1980 fra 095 0 981. Undervisningsvogn. Bogieakselafstand 2,5 m. 80 km/t. Tara 42 tons. Trykluftbremse. Skruebremse. Hjemsted Århus. Udrangeret 1985. |
291 0 983 | Frichs | 1934 | 20,93 m. | 13,5 m. | Omlitreret 1980 fra 095 0 983. Undervisningsvogn. Bogieakselafstand 3,2 m. 80 km/t. Tara 41 tons. Trykluftbremse. Skruebremse. Hjemsted Århus. Udrangeret 1985. |
291 0 984 | Scandia | 1934 | 20,93 m. | 13,5 m. | Omlitreret 1980 fra 095 0 984. Undervisningsvogn. Bogieakselafstand 3,2 m. 80 km/t. Tara 34,2 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Århus. Udrangeret 1985. |
291 0 985 | Scandia | 1934 | 20,93 m. | 13,5 m. | Omlitreret 1980 fra 095 0 985. Undervisningsvogn. Bogieakselafstand 3,2 m. 80 km/t. Tara 33,6 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Århus. Udrangeret 1988. Solgt 1988 til privat og placeret i Thisted som undervisningsvogn. Oph. 1990. Vognkasse til Frøstruplejren. Eksisterede i Frøstrup 2011. |
291 0 987 | Triangel | 1930 | 20,93 m. | 13,8 m. | Omlitreret 1982 fra 095 0 987. Undervisningsvogn. Bogieakselafstand 2,5 m. 80 km/t. Tara 28,8 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Århus. Udrangeret 1987. |
291 0 989 | Triangel | 1930 | 20,93 m. | 13,8 m. | Omlitreret 1982 fra 095 0 989. Undervisningsvogn. Bogieakselafstand 2,5 m. 80 km/t. Tara 20,9 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Århus. Udrangeret 1985. |
291 0 990 | Triangel | 1930 | 20,93 m. | 13,8 m. | Omlitreret 1980 fra 095 0 990. Undervisningsvogn. Bogieakselafstand 2,5 m. 80 km/t. Tara 27,1 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Århus. Udrangeret 1985. |
291 0 991 | Triangel | 1930 | 20,93 m. | 13,8 m. | Omlitreret 1980 fra 095 0 991. Undervisningsvogn. Bogieakselafstand 2,5 m. 80 km/t. Tara 28,3 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Århus. Udrangeret 1982. |
291 0 992 | Triangel | 1930 | 20,93 m. | 13,8 m. | Omlitreret 1981 fra 095 0 992. Undervisningsvogn. Bogieakselafstand 2,5 m. 80 km/t. Tara 28 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Århus. Udrangeret 1985. |
291 0 993 | Triangel | 1930 | 20,93 m. | 13,8 m. | Omlitreret 1981 fra 095 0 993. Undervisningsvogn. Bogieakselafstand 2,5 m. 80 km/t. Tara 28,7 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Århus. Udrangeret 1985. |
291 0 994 | Scandia | 1928 | 19 m. | 12,1 m. | Omlitreret 1981 fra 095 0 994. Undervisningsvogn. Bogieakselafstand 2,5 m. 80 km/t. Tara 27,3 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Århus. Udrangeret 1982. Solgt 1982 til A. Berggren (Jysk Jernbane Klub) og hensat i Århus. Oph. ca. 1990. |
291 0 995 | Triangel | 1930 | 20,93 m. | 13,8 m. | Omlitreret 1981 fra 095 0 995. Undervisningsvogn. Bogieakselafstand 2,5 m. 80 km/t. Tara 28,9 tons. Trykluftbremse. Håndbremse. Hjemsted Århus. Udrangeret 1982. |
Signalposten
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.
Læs mere