Firmaer med private vogne optaget i DSB´s vognpark 1893 - 1966
BP Gas A/S
(Retur til oversigt)
Hjemsted: Havnegade 4, Århus. Se også BP Gas efter 1966.(Retur til oversigt)
Nummer | Fabrikat | År | Noter |
ZE 503395![]() | Chr. Olsson | 1952 | Bogietankvogn. Bogieakselafstand 2 m. 50000 liter. Last 27,3 tons. Tara 30,8 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Vognen er påmalet ejerens navn. Vognen må befordre flydende gas. Hjemsted Østerport, fra 1957 Århus. Omlitreret 1966 til 0701395. |
ZE 503396![]() | Chr. Olsson | 1952 | Bogietankvogn. Bogieakselafstand 2 m. 49880 liter. Last 27,3 tons. Tara 30,8 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Vognen er påmalet ejerens navn. Vognen må befordre flydende gas. Hjemsted Østerport, fra 1957 Århus. Omlitreret 1966 til 0701396. |
ZE 503397 | Chr. Olsson | 1951 | Bogietankvogn. Bogieakselafstand 2 m. 45810 liter. Last 24,9 tons. Tara 30 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Vognen er påmalet ejerens navn. Vognen må befordre flydende gas. Hjemsted Århus. Omlitreret 1966 til 0701397. |
ZE 503398![]() | Chr. Olsson | 1951 | Bogietankvogn. Bogieakselafstand 2 m. 46200 liter. Last 25,3 tons. Tara 29,8 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Vognen er påmalet ejerens navn. Vognen må befordre flydende gas. Hjemsted Århus. Omlitreret 1966 til 0701398. |
ZE 503399![]() | Wismar | 1943 | Bogietankvogn. Købt 1951. 52000 liter. Last 26 tons, 27,3 tons (1961). Tara 33,8 tons, fra 1957 34,4 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Vognen må befordre flydende gas. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Fredericia, fra 1957 Århus. Omlitreret 1966 til 0701399. |
ZE 503401 | Chr. Olsson | 1952 | Bogietankvogn. Købt 19xx fra SJ 504605. Bogieakselafstand 2 m. 49750 liter. Last 26 tons. Tara 30,9 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Vognen er påmalet ejerens navn. Vognen må befordre flydende gas. Hjemsted Århus. Omlitreret 1966 til 0751401. |
ZE 503402 | Chr. Olsson | 1952 | Bogietankvogn. Købt 19xx fra SJ 504612. Bogieakselafstand 2 m. 50000 liter. Last 26 tons. Tara 30,8 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Vognen er påmalet ejerens navn. Vognen må befordre flydende gas. Hjemsted Århus. Omlitreret 1966 til 0751402. |
ZE 503403 | Chr. Olsson | 1952 | Bogietankvogn. Købt 19xx fra SJ 504613. Bogieakselafstand 2 m. 50000 liter. Last 26 tons. Tara 30,7 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Vognen er påmalet ejerens navn. Vognen må befordre flydende gas. Hjemsted Århus. Omlitreret 1966 til 0751403. |
ZE 503404 | Chr. Olsson | 1953 | Bogietankvogn. Købt 19xx fra SJ 504664. Bogieakselafstand 2 m. 46080 liter. Last 23,5 tons. Tara 30,4 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Vognen er påmalet ejerens navn. Vognen må befordre flydende gas. Hjemsted Århus. Omlitreret 1966 til 0751404. |
ZE 503405 | Chr. Olsson | 1953 | Bogietankvogn. Købt 19xx fra SJ 504665. Bogieakselafstand 2 m. 45880 liter. Last 23,5 tons. Tara 30,4 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Vognen er påmalet ejerens navn. Vognen må befordre flydende gas. Hjemsted Århus. Omlitreret 1966 til 0751405. |
Lokomotivfabrikker
Læs historien om:
Gmeinder & Co., Mosbach, Tyskland
Gmeinder & Co., Mosbach, Tyskland

Radiostyrede tog til Thisted
I slutningen af 1980erne eksperimenterede DSB med radiostyring af tog og der blev bygget en forsøgsstrækning ved Grønttorvet i København. Jan Eriksen var med på en af prøveturene og fortæller i denne artikel om systemet.
Læs mereIngeniøren
Kun råd til trafikale discountløsninger på Lynetteholm: »Det hænger ikke sammen«
Om 20 år kan du køre Metro til Lynetteholm: Her er Københavns nye linje
Fejlene er fundet: Derfor lammede it-opdatering Sjællands togtrafik
Prisen på kontroversielt metal er historisk lav: Det handler om nye elbil-batterier
Bør pensionspenge trækkes ud af Tesla, Musk og Trump? Her er læsernes dom