DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
Vakuumbremse. Skruebremse. 2 toiletter.
2206-2207, 2210: Tara ca 37.200 kg.
2208-09, 2211, 2241-2245: Tara ca 35.900 kg.
2212-2214: Tara ca 34.100 kg.
2215, 2216, 2220, 2222-2233: Tara ca 37.800 kg.
2217-2219, 2221: Tara ca 35.500 kg.
Længde:
19,8 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
Bogietapafs.:
13,6 m.
Kupeer:
8
Pladser 2. kl.:
64
Antal:
33 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
CM 2206 | Scandia | 1911 | Oml. 1941 fra CM 10884. Dobbeltbatterier til togbelysning. Højtryksvarmeapparater. Ombygget 1944 af Cvk Ar til CP 2879. | |
CM 2207 | Scandia | 1911 | Oml. 1941 fra CM 10885. Trykluftbremse fra 1943. Dobbeltbatterier til togbelysning. Højtryksvarmeapparater. Ombygget 1950 til CP 3237. | |
CM 2208 | Scandia | 1912 | Omdannet 1943 fra BP 381. Trykluftbremse fra 1943. Højtryksvarmeapparater. Ombygget 1948 af Cvk Ar til CP 3210. | |
CM 2208 | Scandia | 1912 | Oml. 1941 fra CM 10886. Højtryksvarmeapparater. Ombygget 1942 af Cvk Ar til CP 2843. | |
CM 2209 | Scandia | 1912 | Oml. 1941 fra CM 10887. Højtryksvarmeapparater. Ombygget 1943 af Cvk Ar til CP 2871. | |
CM 2210 | Scandia | 1912 | Oml. 1941 fra CM 10888. Trykluftbremse fra 1943. Dobbeltbatterier til togbelysning. Højtryksvarmeapparater. Indgået 19/6-47 til Cvk Kh med utæt tagrytter og vandbeholder. Ombygget 1948 af Cvk Kh til CP 3206. Bogier til CLE 1691. | |
CM 2211 | Scandia | 1912 | Oml. 1941 fra CM 10889. Trykluftbremse fra 1942. Højtryksvarmeapparater. Ombygget 1946 af Cvk Ar til CP 2895. | |
CM 2212 | Scandia | 1912 | Oml. 1941 fra CM 10890. Trykluftbremse fra 1943. Højtryksvarmeapparater. Ombygget 1947 til CP 2889. | |
CM 2213 | Scandia | 1912 | Oml. 1941 fra CM 10891. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1946. Højtryksvarmeapparater. Ombygget 1948 af Cvk Ar til CP 3209. Bogier til CL 1569. | |
CM 2214 | Scandia | 1912 | Oml. 1941 fra CM 10892. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1946. Højtryksvarmeapparater. Ombygget 1951 af Cvk Ar til CP 3242. | |
CM 2215 | Scandia | 1915 | Ombygget 1942 fra BP 357. Trykluftbremse. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1954. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1954. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Udrangeret 1956. | |
CM 2216 | Scandia | 1915 | Omdannet 1942 fra BP 360. Trykluftbremse. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1942. Dynamoanlæg system Pintsch fra 1942. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Ombygget 1949 af Cvk Ar til CP 3216. Bogier til CLE 1689. | |
CM 2217 | Scandia | 1915 | Omdannet 1942 fra BP 361. Trykluftbremse. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt til vognens egenbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Ombygget 1944 af Cvk Ar til CP 2881. | |
CM 2218 | Scandia | 1915 | Omdannet 1942 fra BP 362. Trykluftbremse. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt til vognens egenbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Ombygget 1947 af Cvk Kh til CP 2899. | |
CM 2219 | Scandia | 1915 | Omdannet 1942 fra BP 363. Trykluftbremse. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt til vognens egenbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Ombygget 1953 af Cvk Ar til CP 3253. | |
CM 2220 | Scandia | 1915 | Omdannet 1942 fra BP 364. Trykluftbremse. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1942. Dynamoanlæg system Pintsch fra 1942. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Udrangeret 30/4-58. | |
CM 2221 | Scandia | 1915 | Omdannet 1942 fra BP 365. Trykluftbremse. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt til vognens egenbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse, fra 1946 system Pintsch. Ombygget 1953 af Cvk Ar til CP 3257. | |
CM 2222 | Scandia | 1911 | Oml. 1941 fra CM 11199. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1945. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Ombygget 1944 af Cvk Ar til CP 2877. | |
CM 2223 | Scandia | 1910 | Omdannet 1942 fra BP 351. Trykluftbremse fra 1944. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1944. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1945. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Ombygget 1949 af Cvk Ar til CP 3217. Bogier til CLE 1688. | |
CM 2224 | Scandia | 1910 | Omdannet 1942 fra BP 352. Dobbeltbatterier til togbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Udlejet 1944 til den tyske værnemagt som vagtlokale i Århus. Ombygget 1947 af Cvk Ar til CP 2897. | |
CM 2225 | Scandia | 1910 | Omdannet 1942 fra BP 353. Trykluftbremse fra 1944. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1944. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1944. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Ombygget 1952 af Cvk Ar til CP 3248. | |
CM 2226 | Scandia | 1910 | Omdannet 1942 fra BP 354. Trykluftbremse fra 1944. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1944. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1945. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Ombygget 1949 af Cvk Ar til CP 3218. Bogier til CL 1576. | |
CM 2227 | Scandia | 1910 | Oml. 1941 fra CM 11195. Trykluftbremse fra 1944. Dobbeltbatterier til togbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Ombygget 1949 af Cvk Ar til CP 3220. Bogier til CL 1578. | |
CM 2228 | Scandia | 1910 | Oml. 1941 fra CM 11196. Trykluftbremse fra 1944. Dobbeltbatterier til togbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Ombygget 1948 af Cvk Ar til CP 3212. Bogier til CL 1560. | |
CM 2229 | Scandia | 1911 | Omdannet 1942 fra BP 349. Dobbeltbatterier til togbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Ombygget 1945 af Cvk Ar til CP 2882. | |
CM 2230 | Scandia | 1911 | Omdannet 1942 fra BP 350. Trykluftbremse fra 1944. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1944. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1944. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Indgået 20/5-47 til Cvk Kh i dårlig stand. Ombygget 1947 af Cvk Ar til CP 3205. Bogier til CL 1561. | |
CM 2231 | Scandia | 1910 | Oml. 1941 fra CM 11193. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1946. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1946. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Ombygget 1951 af Cvk Ar til CP 3240. | |
CM 2232 | Scandia | 1910 | Oml. 1941 fra CM 11194. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1946. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1946. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Udrangeret 1957. Ophugget ca. 1958 på Cvk Ar. | |
CM 2233 | Scandia | 1911 | Oml. 1941 fra CM 11197. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1955. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1955. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse, fra 1948 system Weilbach & Cohn. Udrangeret 1963. | |
CM 2241 | Scandia | 1912 | Omdannet 1943 fra BP 382. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt til vognens egenbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Ombygget 1949 af Cvk Ar til CP 3214. | |
CM 2242 | Scandia | 1912 | Omdannet 1943 fra BP 383. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt til vognens egenbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse, fra 1947 system Weilbach & Cohn. Udrangeret 1957. | |
CM 2243 | Scandia | 1912 | Omdannet 1943 fra BP 384. Trykluftbremse. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt til vognens egenbelysning. Højtryksvarmeapparater. Udtaget af drift 17/10-47. Ombygget 1948 af Cvk Ar til CP 3207. Bogier til CLE 1690. | |
CM 2244 | Scandia | 1912 | Omdannet 1943 fra BP 385. Trykluftbremse. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt til vognens egenbelysning. Højtryksvarmeapparater. Ombygget 1949 af Cvk Ar til CP 3222. Bogier til CL 1581. | |
CM 2245 | Scandia | 1912 | Omdannet 1943 fra BP 386. Trykluftbremse. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt til vognens egenbelysning. Højtryksvarmeapparater. Ombygget 1951 af Cvk Ar til CP 3243. |
Godstrafik pr jernbane i 1990
I hæftet "Transportbranchen i Danmark Juli 1990" udgivet af JB Business Information, har vi fundet dette kapitel om godstransport pr jernbane som måske kan interessere en større kreds. Teksten er skrevet 10 år før DSB opgav godstransport i Danmark.
Læs mereDSB trafikinformation
Færre tog og længere rejsetid mellem Ringsted og Næstved torsdag eftermiddag og aften
Sene aftener med ændringer for to regionaltog mellem Odense og Fredericia
Aftener og nætter med ændringer mellem København H og Ringsted/Næstved/Nykøbing F
Aftener og nætter med ændringer mellem Kalundborg, Holbæk og København H/Østerport