DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
Trykluftledning. Skruebremse. Dampvarmeledning.
CÆP var personvogne ejet og overtaget sammen med Købanhavn-Slangerupbanen i 1948 (KSB). Oprindelig var det ikke meningen, at vognene skulle have DSB litra og nummer, men da man i 1949 også indlemmede ikke så få vogne fra de tidligere Sydfynske Jernbaner, tog man alligevel skridtet. CÆ var et litra opfundet til lejligheden til midtgangsvogne uden toilet, og af bremse kun udstyret med trykluftledning, og P’et indikerede vogn overtaget fra privatbane. Vognene havde læderbetrukne sæder – en betingelse for at de blev accepteret og indlemmet i DSB’s vognpark – men forlod i øvrigt ikke Slangerupbanen før udrangering i 1954/6, da Farum-Slangerup strækningen blev nedlagt. Efter udrangeringen i 1954 henstod vognene i nogen tid på Nørrebro Godsstation inden de overgik til andre formål, herunder ombygning til værkstedsvogne mm.
Til åbningen af KSB byggede Scandia, udover almindelige lukkede personvogne, også to åbne sommervogne – for banen var jo til dels byget for udflugtstrafik til Hareskoven. I længden var det ikke tilfredsstillende, og begge vogne blev i 1920’erne ombygget med mange små vinduer i vognsiderne. Da vognene havde mange pladser, lav egenvægt og tag let at vedligeholde, blev vognene moderniseret med lædersofaer og overlevede derfor DSB’s kritiske bedømmelse efter overtagelsen. DSB forsynede vognene med overgangssystem á la DSB, elektrisk belysning og fornyede dampvarmeapparaterne. Formentlig bibeholdt man også de elektriske varmeapparater af hensyn til oprangering af tog med KSB’s oprindelige diesellokomotiver i den kolde sæson. I de første år efter overtagelsen var de grønne, men begge vogne blev snart ommalet i DSB almindelige brune personvognsfarve. Vognene forsvandt som de andre tidligere KSB-personvogne i midten af 1950’erne, og overlevede i kraft af at blive ombygget til værkstedsvogne. Som værkstedsvogne blev de udrangeret i begyndelsen af 1970’erne, og solgt til Helsingør Jernbaneklub, der har restaureret den ene. Denne vogntype kan således stadig opleves, hvis man ellers begiver sig op i det nordsjællandske.
(UTJ)
CÆP var personvogne ejet og overtaget sammen med Købanhavn-Slangerupbanen i 1948 (KSB). Oprindelig var det ikke meningen, at vognene skulle have DSB litra og nummer, men da man i 1949 også indlemmede ikke så få vogne fra de tidligere Sydfynske Jernbaner, tog man alligevel skridtet. CÆ var et litra opfundet til lejligheden til midtgangsvogne uden toilet, og af bremse kun udstyret med trykluftledning, og P’et indikerede vogn overtaget fra privatbane. Vognene havde læderbetrukne sæder – en betingelse for at de blev accepteret og indlemmet i DSB’s vognpark – men forlod i øvrigt ikke Slangerupbanen før udrangering i 1954/6, da Farum-Slangerup strækningen blev nedlagt. Efter udrangeringen i 1954 henstod vognene i nogen tid på Nørrebro Godsstation inden de overgik til andre formål, herunder ombygning til værkstedsvogne mm.
Til åbningen af KSB byggede Scandia, udover almindelige lukkede personvogne, også to åbne sommervogne – for banen var jo til dels byget for udflugtstrafik til Hareskoven. I længden var det ikke tilfredsstillende, og begge vogne blev i 1920’erne ombygget med mange små vinduer i vognsiderne. Da vognene havde mange pladser, lav egenvægt og tag let at vedligeholde, blev vognene moderniseret med lædersofaer og overlevede derfor DSB’s kritiske bedømmelse efter overtagelsen. DSB forsynede vognene med overgangssystem á la DSB, elektrisk belysning og fornyede dampvarmeapparaterne. Formentlig bibeholdt man også de elektriske varmeapparater af hensyn til oprangering af tog med KSB’s oprindelige diesellokomotiver i den kolde sæson. I de første år efter overtagelsen var de grønne, men begge vogne blev snart ommalet i DSB almindelige brune personvognsfarve. Vognene forsvandt som de andre tidligere KSB-personvogne i midten af 1950’erne, og overlevede i kraft af at blive ombygget til værkstedsvogne. Som værkstedsvogne blev de udrangeret i begyndelsen af 1970’erne, og solgt til Helsingør Jernbaneklub, der har restaureret den ene. Denne vogntype kan således stadig opleves, hvis man ellers begiver sig op i det nordsjællandske.
(UTJ)
Længde:
10,7 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
8,9 tons
Akselafstand:
5,7 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
50
Antal:
2 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
CÆP 4599 | Scandia | 1905 | Overtaget 1948 fra KSB C 51. Trykluftledning. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn. Ombygget 27/10-54 til Bygningsvogn 41. Ejes af NSJV. | |
CÆP 4600 | Scandia | 1905 | Overtaget 1948 fra KSB C 52. Trykluftledning. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn. Ombygget 1955 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 10. Ejes af NSJV. |
E-maskinernes sidste tid på Sjælland
Denne artikel af Henrik Madsen udspringer af en brevveksling vedrørende tenderen til DSB E 978, der i mange år henstod på Godsbanegården. Artiklen fortæller om de sidste E-maskine ture i 1. distrikt og lidt om Kong Frederik den IX´s begravelse.
Læs mereDSB trafikinformation
Færre tog og længere rejsetid mellem Ringsted og Næstved torsdag eftermiddag og aften
Sene aftener med ændringer for to regionaltog mellem Odense og Fredericia
Aftener og nætter med ændringer mellem København H og Ringsted/Næstved/Nykøbing F
Aftener og nætter med ændringer mellem Kalundborg, Holbæk og København H/Østerport