DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966

DSB litra AU

DSB litra AU
(Retur til oversigt)
Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Siemens-Pintsch, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning, fra 1945 system Thrige-Dick. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch. Elektriske varmeapparater (1000 V.). Svenske elektriske varmekoblinger. 2 toiletter. Pladsnumre.

Længde:
21,72 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
18
Taravægt:
44 tons
Bogietapafs.:
14,4 m.
Kupeer:
8
Pladser 2. kl.:
40
Antal:
5 stk.
Akselafstand:
3 m.
Beklædning:
Stål
Hastighed:
 

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB AU 161AU 161Scandia1932Omlitreret 1962 fra AU 251. Ombygget 1966 til BU 3702. Ejes af NSJV.
DSB AU 162AU 162Scandia1932Omlitreret 1962 fra AU 252. Ombygget 1965 til BU 3703.
DSB AU 163AU 163Scandia1932Omlitreret 1962 fra AU 253. Ombygget 1966 af Cvk Ar til BU 3704. Ejes af DJK.
DSB AU 164AU 164Scandia1932Omlitreret 1962 fra AU 254. Ombygget 1964 til BU 2101.
DSB AU 165AU 165Scandia1932Omlitreret 1962 fra AU 255. Ombygget 1964 til BU 2102.
DSB AU 251AU 251Scandia1932Oml. 1941 fra AU 401. RIC-mærket 1948-57. Omlitreret 1962 til AU 161. 1986 til Jernbanemuseet som DSB AU 251. Cvk Kh 1989-90. I drift 1989-90. Randers 1992-99. I drift 1998-99. Omlitreret 20xx til DSB BU 3702.
DSB AU 252AU 252Scandia1932Oml. 1941 fra AU 402. Beskadiget 25/1-42 ved uheld nord for Gedser. RIC-mærket 1948-57. Omlitreret 1962 til AU 162. Udrangeret 1976 og overdraget til Jernbanemuseet som AU 252. Odense 1977. Cvk Kh 1989-2005. I drift 1990-92 og 2000-05. Omlitreret 2005 til DSB BU 3703.
DSB AU 253AU 253Scandia1932Oml. 1941 fra AU 403. RIC-mærket 1948-57. Elvarme fjernet 1956. Omlitreret 1962 til AU 163. Solgt 1983 til DJK (D-mask.). I drift 1984-98. 1998 til DJK (VtV). I drift 1999 og 04-07. Bramming 2000-08. I drift 2008. Omlitreret 200x til DSB Buh 704.
DSB AU 254AU 254Scandia1932Oml. 1941 fra AU 404. RIC-mærket 1948-57. Omlitreret 1962 til AU 164.
DSB AU 255AU 255Scandia1932Oml. 1941 fra AU 405. RIC-mærket 1948-57. Omlitreret 1962 til AU 165.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak