DSB godsvogne 1893 - 1941
Åben højsidet godsvogn med rundgavl. Håndbremse.
Længde:
7,33 m.
Akselafstand:
3,66 m.
Bundflade:
14,6 m²
Taravægt:
6,4 tons
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
KM 6013 | Preetz | 1886 | Omlitreret 1929/31 fra KK 6013. Solgt 1936 til Magle Mølle, Næstved. | |
KM 6014 | Preetz | 1886 | Omlitreret 1929/31 fra KK 6014. Solgt 1936 til Magle Mølle, Næstved. | |
KM 6015 | Preetz | 1886 | Omlitreret 1929/31 fra KK 6015. Fra 1934 kun til lokale transporter mellem Kulgård og færger i Gedser. Fra 1939 kun til lokale transporter mellem Kulgård og færger i Korsør. Omlitreret 1941 til KM 26015. | |
KM 6016 | Preetz | 1886 | Omlitreret 1929/31 fra KK 6016. Omlitreret 1941 til KM 26016. | |
KM 6017 | Preetz | 1886 | Omlitreret 1929/31 fra KK 6017. Solgt 1936 til Magle Mølle, Næstved. | |
KM 6018 | Preetz | 1886 | Omlitreret 1929/31 fra KK 6018. Solgt 1936 til Magle Mølle, Næstved. | |
KM 6019 | Preetz | 1886 | Omlitreret 1929/31 fra KK 6019. Solgt 1936 til Magle Mølle, Næstved. | |
KM 6020 | Preetz | 1886 | Omlitreret 1929/31 fra KK 6020. Fra 1936 kun til kultransporter for maskintjenesten, hjemsted Gb. Fra 1939 kun til lokale transporter mellem Cvk Kh og Gb. Omlitreret 1941 til KM 26020. | |
KM 6021 | Preetz | 1886 | Omlitreret 1929/31 fra KK 6021. Solgt 1936 til Magle Mølle, Næstved. | |
KM 6022 | Preetz | 1886 | Omlitreret 1929/31 fra KK 6022. Solgt 1936 til Magle Mølle, Næstved. | |
KM 6023 | Preetz | 1886 | Omlitreret 1929/31 fra KK 6023. Udrangeret 1935. | |
KM 6024 | Preetz | 1886 | Omlitreret 1929/31 fra KK 6024. Fra 1936 kun til kultransporter for maskintjenesten, hjemsted Gb. Omlitreret 1941 til KM 26024. | |
KM 6026 | Preetz | 1886 | Omlitreret 1929/31 fra KK 6026. Fra 1935 kun til lokale transporter i Cvk Kh. Omlitreret 1941 til KM 26026. | |
KM 6027 | Preetz | 1886 | Omlitreret 1929/31 fra KK 6027. Fra 1936 kun til kultransporter for maskintjenesten, hjemsted Gb. Omlitreret 1941 til KM 26027. |
Jernbanen.dk forum
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.
Læs mere