Jernbaneartikler på Jernbanen.dk
I Mogenstrup syd for Næstved er der blevet gravet grus i 100 år. Et stort smalsporsnet bredte sig ud i grusgraven og blev befaret af egne hjemmebyggede motorlokomotiver. Mogenstrup blev også kendt for tudehornsvognen og særtog til Mogenstrup Kro. Her kommer historien.

Indholdsfortegnelse
Historien
I begyndelsen af 1900-tallet var DSBs behov for grusballast næsten umætteligt; der blev anlagt nye jernbaner, enkeltspor blev udvidet til dobbeltspor, stationer blev udbygget osv., og alt dette krævede millioner af kubikmeter grus. De to store sjællandske grusgrave ved Døjringe på Sorø-Vedde banen og Dyndet mellem Borup og Kværkeby var ved at være tømte, og DSB og Korsør Stenforretning gik derfor sammen om at etablere en skærvefabrik i Mogenstrup små 8 kilometer sydøst for Næstved. Lige nord for Mogenstrup by lå Mogenstrup ås med store forekomster af sten og grus.Rige Stenlejer ved Mogenstrup
Som tidligere omtalt er der i Foraaret blevet foretaget Undersøgelser af Stenlejerne i Stenskoven ved Mogenstrup, og efter de resultater, man derved er kommet frem til, vil der i en ikke fjern Fremtid blive taget fat paa Udnyttelsen af dem efter stor Stil.
Firmaet 'Korsør Stenforretning', der indehaves af Entreprenørerne Henriksen & Kähler, har af Hofjægermester Wolff-Sneedorff erhvervet retten til Udnyttelse af Stenlejerne, hvorfra der skal leveres Ballast til Sydbanen og den ny Midtsjællandsbane, og der paatænkes i den Anledning lagt et spor ud til Stenlejerne fra Statsbanernes gamle Grusgrav mellem Lou og Myrup.
Entreprenørerne Henriksen & Kähler var Onsdag ude at se paa Forholdene sammen med Banedirektør Raben og Overingeniør Flensborg ved Statsbanerne tilligemed flere Jærnbaneingeniører, og alle var de ifl. Næstved Tidende enige om, at man her stod overfor et usædvanligt værdifuldt Stenleje, som man venter sig meget af i Fremtiden.
Et 2 kilometer langt sidespor blev anlagt i 1920 fra et sporskifte på fri bane mellem Næstved og Lov stationer, frem til umiddelbart syd for Mogenstrup ås. Området der var udpeget til grusgravning hed Stenskoven, og arbejdet med at rydde skoven gik straks i gang. Samtidig blev der bygget en skærveknuser trukket af en sugegasmotor, der også sorterede materialet i forskellige størrelser; skærver, grus, nøddesten, singels, stenmel osv. Fra grusgraven til skærveknuseren blev det første 785 mm smalspor lagt, og de første heste blev sat til at trække tipvogne frem og tilbage.
I sommeren 1921 kunne et DSB lokomotiv for første gang køre ind på sidesporet og hente en række åbne godsvogne fyldt med grus og skærver til de mange anlægsarbejder. Ved tilslutningen til hovedsporet var der etableret et afløbsspor, og allerede samme vinter kørte det første lokomotiv af sporet på grund af glatte skinner. Det samme gentog sig i 1926.
Til at begynde med, var Statsbanerne den eneste kunde i grusgraven; senere blev amtet og flere kommuner også kunder. Omkring 1925 begyndte man at bygge smalsporede motorlokomotiver på eget værksted, forsynet med en Ford dieselmotor. Helt frem til 1929 foregik al gravearbejde med håndkraft og skovle, hvorefter motoriserede gravemaskiner tog over.
Foden sad fast i sporskiftet, da tipvognene kom
Arbejdsmand Gunnar Jensen, Blangslev, fik knust foden på Mogenstrup Skærvefabrik i går. På Mogenstrup Skærvefabrik er der i går sket et alvorligt uheld, idet arbejdsmand Gunnar Jensen, Blangslev, har fået knust den ene fod under arbejdet. Gunnar Jensen, der var beskæftiget ved tipvognskørselen på det store terræn, var sprunget af en tipvogn og løb foran vognstammen hen til et sporskifte, der skulle stilles om. Den slags sker ofte ved, at mandskabet skubber til sporet med det ene ben, og således har Jensen også båret sig ad i dette tilfælde, men fremgangsmåden fik slemme følger. Foden blev nemlig siddende i fast i sporet, og vognstammen var så nær ved, at den ikke kunne standses, før det var for sent. Nogle hjul kørte over Jensens venstre fod, der blev knust under den store vægt. Falcks ambulance tilkaldt og bragte den tilskadekomne til amtssygehuset i Næstved.
Uddrag af DSB cirkulære fra 1947: "Fra og til Sidesporet til Mogenstrup Stengrav, som ligger mellem Næstved og Lov, kan befordres vognladningsvise Forsendelser af Stenmaterialer fra samt Kul, Jern og lignende til Korsør Stenforretning. Befordringen mellem Sidesporet og Næstved eller Lov sket i Statsbanernes Ballasttog eller i særlige Tog. For Forsendelser mellem Sidesporet og Næstved regnes Fragt for 10 km og for Forsendelser mellem Sidesporet og Lov for 5 km. For Forsendelser ud over Næstved og Lov regnes for Vogne, der sendes nordpaa eller ankommer nordfra, Fragt for Kilometerafstanden for Næstved med Tillæg af 10 km og for Vogne, der sendes sydpaa eller ankommer sydfra, Fragt for Kilometerafstanden for Lov med tillæg af 1,50 Kr. pr. læsset Vogn, mindst 6 Kr. pr. Tog med læssede Vogne".
Sparket i hovedet af en hest
Arbejder alvorlig kvæstet på Mogenstrup Skærvefabrik. – Det ene øje måtte fjernes. I morges ved 6-tiden er der på Mogenstrup Skærvefabrik sket et alvorligt ulykkestilfælde, hvorved en af virksomhedens ældre, veltjente arbejdere, arbejdsmand Anton Rasmussen, Stenstrup, er kommet til skade. Anton Rasmussen havde tidligt i morges været ude at rangere tipvogne, og da han derefter ville trække hesten i stald, bragte et vindstød døren til at smække hårdt i. – Herved blev hesten skræmt og sparkede bagud, hvorved den ramte Rasmussen i hovedet. Maskinmesteren kørte omgående den hårdt kvæstede mand til Amtssygehuset, hvor han kom på operationsbordet, og det viste sig nødvendigt at fjerne det ene øje. Endvidere har han pådraget sig en hjernerystelse og muligvis også kraniebrud.
Beslutningen om at anlægge Fugleflugtslinien med bl.a. nye færgelejer i Rødby, medførte i begyndelsen af 1960´erne transporter af kolossale mængder af grus og skærver fra Mogenstrup til Rødby havn. Som kuriosum kan nævnes, at der i perioden 1950-55 også kunne læsses roer på sidesporet. Fra 1921 til 1953 havde Præstø Amts Vejvæsen desuden et eget sidespor fra stamsporet til at betjene amtets eget stenleje.
I 1971 var 12 motorlokomotiver i drift fordelt på 5 bloktog á 9 vogne. Gennem årene var der en del udveksling af lokomotiver mellem koncernens grusgrave i hhv. Hedehusene, Løsning og Mogenstrup.
Kørslen fra Næstved station foregik i mange år ad venstre spor som arbejdstog Q med maskinen bagerst, og fra ca 1960 med den såkaldte "tudehornsvogn" alias DSB EK 6940 forrest. Vognen fungerede som togførervogn, og var forsynet med et tudehorn af hensyn til passagen af landevejen ved Mogenstrup kro. Fra midt i 1960´erne gik man fra damp til litra MH, der kørte forrest begge veje.
I 1976 kørte de sidste smalsporstog i Mogenstrup, og transporterne foregik herefter med transportbånd og lastbiler. Brugsretten til sidesporet for Korsør Stenforretning - der i mellemtiden var blev til H+H Stenindustri A/S - udløb i 1981, hvorefter sporskiftet og sidesporet blev pillet op. Der graves i dag stadig grus i Mogenstrup, men ikke i nær samme mængder som før.
Se også filmen Mogenstrup grusgrav fra 1937.
Tak til Bent Hansen, Henning Pedersen og Peter Andersen for materiale.
Oversigt over særtog til Mogenstrup
14. juli 1929: Selskabelig Forening for Gifte til Mogenstrup Kro12. juli 1931: Selskabelig Forening for Gifte til Mogenstrup Kro
25. juni 1933: Landbrugernes Sammenslutning i Præstø Amt til Mogenstrup Kro
23. juli 1933: Selskabelig Forening for Gifte til Mogenstrup Kro
6. juli 1958: Politikens Blå Tog til Mogenstrup Kro
25. juni 1960: Dansk Shell til Mogenstrup Kro
2. september 1961: Junckerklubben til Mogenstrup Kro
23. februar 1964: Dansk Jernbane-Klub med DSB C 717
16. januar 1971: Dansk Jernbane-Klub med DSB MO 1805
24. oktober 1974: Dansk Jernbaneforbund til Mogenstrup Kro
3. november 1974: Dansk Jernbaneforbund til Mogenstrup Kro
18. september 1977: Dansk Jernbane-Klub med DSB MO 1867 og DSB D 826
Motorlokomotiver (785 mm)
Mogenstrup 1Mogenstrup 2
Mogenstrup 3
Mogenstrup 4
Mogenstrup 5
Mogenstrup 6
Mogenstrup 7
Mogenstrup 8
Mogenstrup 9
Mogenstrup 10
Mogenstrup 11
Mogenstrup 12
Mogenstrup 13
Mogenstrup 14
Mogenstrup 15
Nymølle 1
Nymølle 2
Nymølle 19
Desværre er det (indtil videre) ikke muligt, at få et komplet overblik over de motorlok, der har kørt i Mogenstrup grusgraven. Lokomotiverne blev bygget på egne værksteder både i Mogenstrup og i Nymølle Skærvefabrik og de blev flyttet rundt mellem filialerne i Mogenstrup, Hedehusene, Løsning, Trige, Munke Bjergby mv., hvor Korsør Stenforretning gravede.
En ledetråd er, at lokomotiver bygget i Mogenstrup havde et knækket "tag" på motorhuset, mens lokomotiver bygget i Hedehusene havde et afrundet "tag" på motorhuset, for her havde man en stor pladevalse.
Mange lokomotiver blev ombygget flere gange i deres levetid med bl.a. førerhus og kølergitter. Dette er ikke med til at hjælpe med identificeringen af de enkelte lokomotiver.
Ovenstående lokomotivliste er langtfra komplet, og med mange dubletnumre, kommer billederne af de enkelte lokomotiver her:























Vognladninger fra Mogenstrup i udvalgte år
År | Vogne til DSB | Vogne til andre |
---|---|---|
1938 | 1126 | 449 |
1939 | 2900 | 1287 |
1940 | 2490 | 1706 |
1941 | 3089 | 4172 |
1944 | 1897 | 6263 |
1945 | 1632 | 2061 |
1946 | 1302 | 4296 |
1947 | 2201 | 3625 |
1948 | 2440 | 2196 |
1961 | 4803 | 2496 |
Billeder og kort









































Farum sten og gruskompagni A/S

Ingeniøren
Kun råd til trafikale discountløsninger på Lynetteholm: »Det hænger ikke sammen«
Om 20 år kan du køre Metro til Lynetteholm: Her er Københavns nye linje
Fejlene er fundet: Derfor lammede it-opdatering Sjællands togtrafik
Prisen på kontroversielt metal er historisk lav: Det handler om nye elbil-batterier
Bør pensionspenge trækkes ud af Tesla, Musk og Trump? Her er læsernes dom

Skagensbanen 1890 - 1965
I 1965 kunne Skagensbanen fejre 75 års jubilæum og i den anledning udgav Jernbane-historisk Selskab dette hæfte. Heri fortælles grundigt om Skagensbanens første 75 år, hvor banen bl.a. blev ombygget fra smalspor til normalspor. Hæftet er på 64 sider og ændret til pdf-format.
Læs mere