DSB lyntog og togsæt
Motorvogn. Maybach MD650, V12-cylinder dieselmotor. Voith hydraulisk transmission. Bogietapafstand 12,6 m. Bogieakselafstand 3,4 og 2,3 m. Scharfenberg centralkobling. Elektrisk varme. Trykluftbremse. Skruebremse. Tjenestekupé. Rejsegodsrum. Toilet.
Bygget af Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG, Tyskland i 1963. Byggenummer 149456.
Oplakeret i rød 1977/80. Sølvmalet 1983/84. Udrangeret 5/2-90 og overdraget til Jernbanemuseet. 15/3-90 trukket fra Helgoland til Odense. Udstillet i Odense 1992-94. 1996 til Cvk Kh. I drift 1997. I drift fra påsken 2006. Cvk Kh 2007-16. Odense 2016-18. 2018 til Randers.
Effekt:
1.100 hk.
Længde:
20 m.
Vægt:
51 tons
Hastighed:
160 km/h
Indretning:
-
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
Jernbanebøger
Orientekspressen. Pris 250 kr.
Læs mereIngeniøren
Det går godt, men manglende elnet kan bremse udrulning af store ellastbiler
Dubai vil bygge verdens største lufthavn: tre gange Heathrows kapacitet
Tesla er skubbet af pinden som Danmarks mest solgte elbil
Hyperladning: Batteriudvikler løser et af elbilernes største problemer
Jernbanebom går ikke ned: Toget sniger sig forbi med hylende horn, mens beboerne dirigerer trafikken