DSB lyntog og togsæt
DSB Lyntog - Litra MA
I slutningen af 50´erne, hvor Frichs lyntogene rundede 20 år, begyndte klagerne over de "gamle" lyntog at tiltage, og i 1961 indkaldte Generaldirektør P. E. N. Skov til pressemøde hvor han fortalte, at DSB havde bestilt 5 nye lyntog i Tyskland. Ordren var gået til Machinenfabrik Augsburg-Nürnberg (MAN) og det nye lyntog blev baseret på den tyske type VT 11.5, der allerede var i drift i mellemeuropa med stor succes. Siddevognene skulle bygges af Linke-Hoffmann-Busch og restaurantvognene af Wegmann & Co.
For at toget kunne benyttes i Danmark, måtte der udføres en hel del ændringer i forhold til den tyske version; grundet Storebæltsfærgernes længde blev toget udformet som to halvtog, der kunne deles på midten. Dette var samtidig praktisk i Jylland, hvor toget kunne deles i f. eks. Kolding og første del fortsatte til Esbjerg/Struer mens anden del kørte til Sønderborg. Et normalt ottevognstog havde følgende oprangering: MA-AM-BR-BS + BS-BM-AM-MA. Restaurantvognen BR blev i midten af 70erne ombygget til kioskvogn BMk. Vægten af et 4-vogns tog var omkring 135 tons.
Motorvognen MA var bortset fra lygtearrangementet identisk med den tyske version. Motoren var en 12-cyl. dieselmotor med turbolader fra Maybach på 1.100 hk, der via et hydraulisk Voithgear trak på den forreste bogie. Derudover var motorvognen udstyret med en hjælpedieselmotor på 300 hk, der blandt andet trak køleanlægget samt - via en generator - leverede strøm til toget. Udover motorer var vognen udstyret med rejsegodsrum, tjenestekupe og toilet.
Alle mellemvogne var selvbærende og bygget i aluminium. Styrevognen BS var udstyret med et højtsiddende førerrum således at der kunne etableres gennemgang når to halvtog kørte sammenkoblet.
Hele toget blev koblet sammen med centralkoblinger af Scharffenberg-typen, der også koblede alle el- og trykluftledninger sammen. Dette skulle med tiden vise sig at give store problemer, når is og sne gjorde en sammenkobling umulig.
De to første 8-vogns tog blev sat i drift i 1963 som Limfjorden og Nordjyden. I takt med leveringen af yderligere togsæt blev de indsat i de gamle MS/MB lyntogs ture, ligesom nye løb blev etableret f. eks. Kongeåen til Sønderborg/Esbjerg-Struer fra 1966.
Den 10. august 1967 kolliderede to MA-lyntog midtvejs mellem Odense og Marslev, hvorved 11 personer blev dræbt og over 80 kvæstet. Lyntoget Sydvestjyden (MA 464-AM 501-BR 533-BS 481 + BS 485-BM 523-AM 503-MA 469) havde fået maskinskade, og på grund af en misforståelse mellem FC og lokoføreren på det efterfølgende lyntog Nordjyden (MA 465-AM 507-BR 530-BS 489 + BS 483-BM 522-AM 504-MA 460), kørte Nordjyden op bag i Sydvestjyden med ca. 80 km/t. Genopbygningen af de ødelagte vogne strakte sig over et år, og der måtte bl. a. leveres nye vognkasser til MA 465, AM 503, AM 507 og BR 530.
Fra december 1983 til juni 1984 blev alle togsæt "opfrisket" ved bl. a. at blive malet sølvfarvet, og fik i folkemunde hurtigt øgenavne som f. eks. Sølvpilen og Staniolekspressen.
I 1989 begyndte leveringen af de nye IC3-tog og den 15. februar 1990 blev samtlige lyntog taget ud af drift, hvorpå alle motorvogne blev hensat først på Helgoland Maskindepot og senere på Centralværkstedet i København mens mellemvogne blev sendt til Rødby. Man søgte forgæves efter en køber, men endte med at forære alle togsæt (på nær et, der gik til Jernbanemuseet) til privatbanen Lubuska Kolej Regionalna i Polen. Et antal togsæt var i drift i perioden 23/5-93 til 1/2-94, hvorefter man opgav de udslidte tog, der blev udrangeret og ophugget.
Farvevarianter
For at toget kunne benyttes i Danmark, måtte der udføres en hel del ændringer i forhold til den tyske version; grundet Storebæltsfærgernes længde blev toget udformet som to halvtog, der kunne deles på midten. Dette var samtidig praktisk i Jylland, hvor toget kunne deles i f. eks. Kolding og første del fortsatte til Esbjerg/Struer mens anden del kørte til Sønderborg. Et normalt ottevognstog havde følgende oprangering: MA-AM-BR-BS + BS-BM-AM-MA. Restaurantvognen BR blev i midten af 70erne ombygget til kioskvogn BMk. Vægten af et 4-vogns tog var omkring 135 tons.
Motorvognen MA var bortset fra lygtearrangementet identisk med den tyske version. Motoren var en 12-cyl. dieselmotor med turbolader fra Maybach på 1.100 hk, der via et hydraulisk Voithgear trak på den forreste bogie. Derudover var motorvognen udstyret med en hjælpedieselmotor på 300 hk, der blandt andet trak køleanlægget samt - via en generator - leverede strøm til toget. Udover motorer var vognen udstyret med rejsegodsrum, tjenestekupe og toilet.
Alle mellemvogne var selvbærende og bygget i aluminium. Styrevognen BS var udstyret med et højtsiddende førerrum således at der kunne etableres gennemgang når to halvtog kørte sammenkoblet.
Hele toget blev koblet sammen med centralkoblinger af Scharffenberg-typen, der også koblede alle el- og trykluftledninger sammen. Dette skulle med tiden vise sig at give store problemer, når is og sne gjorde en sammenkobling umulig.
De to første 8-vogns tog blev sat i drift i 1963 som Limfjorden og Nordjyden. I takt med leveringen af yderligere togsæt blev de indsat i de gamle MS/MB lyntogs ture, ligesom nye løb blev etableret f. eks. Kongeåen til Sønderborg/Esbjerg-Struer fra 1966.
Den 10. august 1967 kolliderede to MA-lyntog midtvejs mellem Odense og Marslev, hvorved 11 personer blev dræbt og over 80 kvæstet. Lyntoget Sydvestjyden (MA 464-AM 501-BR 533-BS 481 + BS 485-BM 523-AM 503-MA 469) havde fået maskinskade, og på grund af en misforståelse mellem FC og lokoføreren på det efterfølgende lyntog Nordjyden (MA 465-AM 507-BR 530-BS 489 + BS 483-BM 522-AM 504-MA 460), kørte Nordjyden op bag i Sydvestjyden med ca. 80 km/t. Genopbygningen af de ødelagte vogne strakte sig over et år, og der måtte bl. a. leveres nye vognkasser til MA 465, AM 503, AM 507 og BR 530.
Fra december 1983 til juni 1984 blev alle togsæt "opfrisket" ved bl. a. at blive malet sølvfarvet, og fik i folkemunde hurtigt øgenavne som f. eks. Sølvpilen og Staniolekspressen.
I 1989 begyndte leveringen af de nye IC3-tog og den 15. februar 1990 blev samtlige lyntog taget ud af drift, hvorpå alle motorvogne blev hensat først på Helgoland Maskindepot og senere på Centralværkstedet i København mens mellemvogne blev sendt til Rødby. Man søgte forgæves efter en køber, men endte med at forære alle togsæt (på nær et, der gik til Jernbanemuseet) til privatbanen Lubuska Kolej Regionalna i Polen. Et antal togsæt var i drift i perioden 23/5-93 til 1/2-94, hvorefter man opgav de udslidte tog, der blev udrangeret og ophugget.
Farvevarianter
DSB litra MA
DSB litra MA
Længde:
20 m.
Vægt:
51 tons
Effekt:
1.100 hk.
Hastighed:
160 km/h
Indretning:
-
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
Antal:
11 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
MA 460 | MAN | 1963 | Oplakeret i rød 1977/80. Sølvmalet 1983/84. Udrangeret 5/2-90 og overdraget til Jernbanemuseet sammen med AM 500, BMK 530 og BS 480. Odense 1990-92. Udstillet i Odense 1992-94. 1996 til Cvk Kh. I drift 1997. I drift fra påsken 2006. Cvk Kh 2007-16. Odense 2016-18. Randers 2018-24. Marslev 2024. | |
MA 461 | MAN | 1963 | Oplakeret i rød 1977/80. Sølvmalet 1983/84. Kørte sidste plantur 26/1-90. Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Trukket 4/8-92 til Gedser. Ophugget 1995. | |
MA 462 | MAN | 1963 | Oplakeret i rød 1977/80. Sølvmalet 1983/84 som første MA. Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Kørte 15/3-92 selv til Gedser. Ophugget 1995. | |
MA 463 | MAN | 1963 | Oplakeret i rød før 1977. Sølvmalet 1983/84. Kørte sidste plantur 27/1-90. Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Kørte 15/3-92 selv til Gedser. Ophugget 1995. | |
MA 464 | MAN | 1963 | Oplakeret i rød 1977/80. Sølvmalet 1983/84. Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Trukket 25/6-92 til Gedser. Ophugget 1995. | |
MA 465 | MAN | 1965 | Ankom til Kh 4/12-65. Oplakeret i rød 1977/80. Sølvmalet 1983/84. Kørte sidste plantur 26/1-90. Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Trukket 5/8-92 til Gedser. Ophugget 1995. | |
MA 466 | MAN | 1965 | Designmalet 1972. Sølvmalet 1983/84. Kørte sidste plantur 26/1-90. Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Trukket 4/8-92 til Gedser. Ophugget 1995. | |
MA 467 | MAN | 1965 | Ankom til Kh 4/12-65. Oplakeret i rød 1977/80. Sølvmalet 1983/84. Kørte sidste plantur 26/1-90. Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Trukket maj 1992 til Gedser. Ophugget 1995. | |
MA 468 | MAN | 1965 | Oplakeret i rød 1979. Sølvmalet 1983/84. Kørte sidste plantur 15/1-90. Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Trukket 2/8-92 til Gedser. Ophugget 1995. | |
MA 469 | MAN | 1966 | Oplakeret i rød 1977. Sølvmalet 1983/84. Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Trukket 2/8-92 til Gedser. Ophugget 1995. | |
MA 470 | MAN | 1966 | Oplakeret i rød 1977. Sølvmalet 1983/84. Kørte sidste plantur 20/1-90. Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Trukket 5/8-92 til Gedser. Ophugget 1995. |
DSB litra AM
DSB litra AM
Længde:
18,4 m.
Vægt:
26 tons
Effekt:
-
Hastighed:
160 km/h
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
36
Pladser 2. kl:
Antal:
11 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
AM 500 | LHB | 1963 | Udrangeret 5/2-90 og overdraget til Jernbanemuseet. Se DSB MA 460. | |
AM 501 | LHB | 1963 | Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995. | |
AM 502 | LHB | 1963 | Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995. | |
AM 503 | LHB | 1963 | Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995. | |
AM 504 | LHB | 1963 | Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995. | |
AM 505 | LHB | 1965 | Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995. | |
AM 506 | LHB | 1965 | Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995. | |
AM 507 | LHB | 1965 | Totalskadet ved ulykken ved Odense 10/8-67. Udrangeret 1967. | |
AM 507 | LHB | 1968 | Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995. | |
AM 508 | LHB | 1965 | Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995. | |
AM 509 | LHB | 1966 | Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995. |
DSB litra BM
DSB litra BM
Længde:
18,4 m.
Vægt:
28 tons
Effekt:
-
Hastighed:
160 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
51
Antal:
6 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
BM 520 | LHB | 1963 | Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995. | |
BM 521 | LHB | 1963 | Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995. | |
BM 522 | LHB | 1966 | Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995. | |
BM 523 | LHB | 1966 | Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995. | |
BM 524 | LHB | 1966 | Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995. | |
BM 525 | LHB | 1966 | Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995. |
DSB litra BR
DSB litra BR
Længde:
18,4 m.
Vægt:
26 tons
Effekt:
-
Hastighed:
160 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
20
Antal:
6 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
BR 530 | Wegmann | 1963 | Ombygget 1977 af Cvk Kh til BMK 530. | |
BR 531 | Wegmann | 1963 | Ombygget 1976 af Cvk Kh til BMK 531. | |
BR 532 | Wegmann | 1963 | Ombygget 1977 af Cvk Kh til BMK 532. | |
BR 533 | Wegmann | 1966 | Ombygget 1977 af Cvk Kh til BMK 533. | |
BR 534 | Wegmann | 1966 | Ombygget 1977 af Cvk Kh til BMK 534. | |
BR 535 | Wegmann | 1966 | Ombygget 1975 af Cvk Kh til BMK 535. |
DSB litra BMK
DSB litra BMK
Længde:
18,4 m.
Vægt:
26 tons
Effekt:
-
Hastighed:
160 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
40
Antal:
6 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
BMK 530 | Wegmann | 1963 | Ombygget 1977 fra BR 530. Udrangeret 5/2-90 og overdraget til Jernbanemuseet. Se DSB MA 460. | |
BMK 531 | Wegmann | 1963 | Ombygget 1976 fra BR 531. Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995. | |
BMK 532 | Wegmann | 1963 | Ombygget 1977 fra BR 532. Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995. | |
BMK 533 | Wegmann | 1966 | Ombygget 1977 fra BR 533. Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995. | |
BMK 534 | Wegmann | 1966 | Ombygget 1977 fra BR 534. Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995. | |
BMK 535 | Wegmann | 1966 | Ombygget 1975 fra BR 535. Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995. |
DSB litra BS
DSB litra BS
Længde:
18,4 m.
Vægt:
29 tons
Effekt:
-
Hastighed:
160 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
47
Antal:
10 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
BS 480 | LHB | 1963 | Udrangeret 5/2-90 og overdraget til Jernbanemuseet. Se DSB MA 460. | |
BS 481 | LHB | 1963 | Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995. | |
BS 482 | LHB | 1963 | Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995. | |
BS 483 | LHB | 1963 | Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995. | |
BS 484 | LHB | 1963 | Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995. | |
BS 485 | LHB | 1965 | Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995. | |
BS 486 | LHB | 1966 | Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995. | |
BS 487 | LHB | 1965 | Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995. | |
BS 488 | LHB | 1966 | Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995. | |
BS 489 | LHB | 1966 | Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Ophugget 1995. |
DSB trafikinformation
Sene aftener med ændringer for to regionaltog mellem Odense og Fredericia
Aftener og nætter med ændringer mellem København H og Ringsted/Næstved/Nykøbing F
Aftener og nætter med ændringer mellem Kalundborg, Holbæk og København H/Østerport
Aftener med Togbus mellem Køge og Næstved, samt S-tog mellem København H og Køge
Jernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest