DSB lyntog og togsæt
Motorvogn. Maybach MD650, V12-cylinder dieselmotor. Voith hydraulisk transmission. Bogietapafstand 12,6 m. Bogieakselafstand 3,4 og 2,3 m. Scharfenberg centralkobling. Elektrisk varme. Trykluftbremse. Skruebremse. Tjenestekupé. Rejsegodsrum. Toilet.
Bygget af Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG, Tyskland i 1963. Byggenummer 149459.
Oplakeret i rød før 1977. Sølvmalet 1983/84. Kørte sidste plantur 27/1-90. Udrangeret 5/2-90. Foræret 1992 til Lubuska Kolej Regionalna (LKR) i Polen. Kørte 15/3-92 selv til Gedser. Ophugget 1995.
Effekt:
1.100 hk. 

Længde:
20 m.

Vægt:
51 tons

Hastighed:
160 km/h

Indretning:
- 

Pladser 1. kl.:
0 

Pladser 2. kl:












Ingeniøren
Prisen på kontroversielt metal er historisk lav: Det handler om nye elbil-batterier
Bør pensionspenge trækkes ud af Tesla, Musk og Trump? Her er læsernes dom
Tyskland foreslår at udskyde Femern-jernbane
Ingeniør-boss raser over danske sparepenge i Tesla: »Der er mange andre, der laver elbiler«
Sliber sparekniven: Ikke råd til 200 km/t med tog gennem Ringsted