DSB lyntog og togsæt
Motorvogn. Maybach MD650, V12-cylinder dieselmotor. Voith hydraulisk transmission. Bogietapafstand 12,6 m. Bogieakselafstand 3,4 og 2,3 m. Scharfenberg centralkobling. Elektrisk varme. Trykluftbremse. Skruebremse. Tjenestekupé. Rejsegodsrum. Toilet.
Bygget af Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG, Tyskland i 1963. Byggenummer 149456.
Oplakeret i rød 1977/80. Sølvmalet 1983/84. Udrangeret 5/2-90 og overdraget til Jernbanemuseet sammen med AM 500, BMK 530 og BS 480. Odense 1990. Udstillet i Odense 1991-94. 1996 til Cvk Kh. I drift 1997. I drift fra påsken 2006. Cvk Kh 2007-16. Odense 2016-18. Randers 2018-24. Marslev 2024.
Effekt:
1.100 hk. 

Længde:
20 m.

Vægt:
51 tons

Hastighed:
160 km/h

Indretning:
- 

Pladser 1. kl.:
0 

Pladser 2. kl:

















Jernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Dansk Jernbanehistorisk Arkiv
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Slangerupbanen
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Dansk Jernbanehistorisk Arkiv
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Slangerupbanen
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Ingeniøren
Tyskland foreslår at udskyde Femern-jernbane
Ingeniør-boss raser over danske sparepenge i Tesla: »Der er mange andre, der laver elbiler«
Sliber sparekniven: Ikke råd til 200 km/t med tog gennem Ringsted
Teslas Cybercab holdt helt stille i Køge
Så døde statsministerens drøm om grøn flyrute i år: Det burde ikke overraske nogen