Avatar

spørgsmål

af Morten Flindt Larsen, København K, 1/10 2014, 15:56 (3495 dage siden) @ Bjarne Hansen

Et KPEV-tog mod Tønder på den tyske grænsestation indtil 17. juni 1920: Hvidding. Den danske grænsestation, der hed Vedsted, lå i den højre del af stationsbygningen; den tyske og den danske station var adskilt fra hinanden bl.a. med et toldgitter, som gik tværs hen over perronen, umiddelbart bag den bageste vogn i det tyske tog på billedet. Toldeftersynet foregik inde i stationsbygningen; alle rejsende skulle skifte tog og passere grænsen gennem bygningen.

Strækningen Ribe-Vedsted og videre sydpå er åbnet 15. november 1887. Indtil 1. november 1889 var den danske del af "dobbeltstationen" ikke normal trafikstation, men alene vognskiftnings- og toldeftersynsstation - dog med billetsalg og ekspedition af rejsegods lokalt til Ribe (en art billetsalgssted uden banepakkeekspedition).

Vedsted Station (som hele stationen hed efter Genforeningen) nedlagdes 30. maj 1923, da den erstattedes af en ny - og mindre - Vedsted station, beliggende 1,1, km længere mod syd. Denne skiftede på grund af forvekslingsmuligheden med Bedsted pr. 1. oktober 1931 navn fra Vedsted til Hviding (med kun ét 'd').

Med venlig hilsen

Morten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MY1127Billige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak