Lokomotivfabrikker
Adtranz Sweden AB er i Danmark mest kendt for leveringen af Øresundstogene (Litra ET) til såvel DSB som de svenske statsbaner SJ (X31K). De første togsæt af denne type leveredes i år 2000 i forbindelse med indvielsen af den faste forbindelse over Øresund.
Adtranz Sweden AB (i dag en del af Bombardier-koncernen) har fabrikker i både Västerås og Kalmar. Fabrikken i Västerås hed oprindelig ASEA og var grundlagt helt tilbage i 1883. ASEA var nogle af de første til at tage produktionen af såvel elektriske- som diesellomotiver op. Således har der også i Danmark kørt jernbanemateriel fremstillet af ASEA. I 1990 købte ASEA en ældre lokomotivfabrik – grundlagt 1876 – i Kalmar. Denne fabrik havde tidligere leveret såvel lokomotiver som vogne til SJ. I løbet af anden halvdel af 1900-tallet blev ASEA en del af ABB Transportation.
I 1996 dannede Daimler-Benz (nu DaimlerChrysler) og ABB Transportation ved et joint venture Adtranz. Kun tre år efter - i 1999 - blev DaimlerChrysler eneejer af Adtranz. Det var netop i den periode, at man begyndte bygningen af de første Øresundstog. Allerede i 2001 ændredes ejerforholdene igen, da Adtranz blev solgt til Bombardier.
Bombardier Transportation Sweden - altså tidligere Adtranz Sweden AB - har i de senere år leveret en række togsæt til især de nordiske lande. Blandt de mere fremtrædende leverancer er - foruden Øresundstogene - Regina-tog til Sverige, metrotogsæt til Stockholm og Bukarest og lufthavnstog til Norge. Koncernens aktiviteter i Sverige er hovedsageligt koncentreret om Västerås og Kalmar, men man har også kontorer i Stockholm, Göteborg og Hässleholm. Der er i alt ansat ca. 2.200 personer hos Bombardier Transportation Sweden.
(LC)
Adtranz Sweden AB (i dag en del af Bombardier-koncernen) har fabrikker i både Västerås og Kalmar. Fabrikken i Västerås hed oprindelig ASEA og var grundlagt helt tilbage i 1883. ASEA var nogle af de første til at tage produktionen af såvel elektriske- som diesellomotiver op. Således har der også i Danmark kørt jernbanemateriel fremstillet af ASEA. I 1990 købte ASEA en ældre lokomotivfabrik – grundlagt 1876 – i Kalmar. Denne fabrik havde tidligere leveret såvel lokomotiver som vogne til SJ. I løbet af anden halvdel af 1900-tallet blev ASEA en del af ABB Transportation.
I 1996 dannede Daimler-Benz (nu DaimlerChrysler) og ABB Transportation ved et joint venture Adtranz. Kun tre år efter - i 1999 - blev DaimlerChrysler eneejer af Adtranz. Det var netop i den periode, at man begyndte bygningen af de første Øresundstog. Allerede i 2001 ændredes ejerforholdene igen, da Adtranz blev solgt til Bombardier.
Bombardier Transportation Sweden - altså tidligere Adtranz Sweden AB - har i de senere år leveret en række togsæt til især de nordiske lande. Blandt de mere fremtrædende leverancer er - foruden Øresundstogene - Regina-tog til Sverige, metrotogsæt til Stockholm og Bukarest og lufthavnstog til Norge. Koncernens aktiviteter i Sverige er hovedsageligt koncentreret om Västerås og Kalmar, men man har også kontorer i Stockholm, Göteborg og Hässleholm. Der er i alt ansat ca. 2.200 personer hos Bombardier Transportation Sweden.
(LC)
DSB trafikinformation
Togene kører igen mellem Ringsted og Slagelse, men med forsinkelser
Aftener med ændrede tider på tog mellem Helsingør og København H - Togbusser undervejs
Aftener med mindre køreplansændringer mellem København H og Næstved/Nykøbing F
Ændrede køreplaner mellem Cph Lufthavn, Aarhus H og Aalborg - Togbusser undervejs
Jernbanebøger
Banernes Biler. Pris 310 kr.
Læs mere