Lokomotivfabrikker
Adtranz Sweden AB er i Danmark mest kendt for leveringen af Øresundstogene (Litra ET) til såvel DSB som de svenske statsbaner SJ (X31K). De første togsæt af denne type leveredes i år 2000 i forbindelse med indvielsen af den faste forbindelse over Øresund.
Adtranz Sweden AB (i dag en del af Bombardier-koncernen) har fabrikker i både Västerås og Kalmar. Fabrikken i Västerås hed oprindelig ASEA og var grundlagt helt tilbage i 1883. ASEA var nogle af de første til at tage produktionen af såvel elektriske- som diesellomotiver op. Således har der også i Danmark kørt jernbanemateriel fremstillet af ASEA. I 1990 købte ASEA en ældre lokomotivfabrik – grundlagt 1876 – i Kalmar. Denne fabrik havde tidligere leveret såvel lokomotiver som vogne til SJ. I løbet af anden halvdel af 1900-tallet blev ASEA en del af ABB Transportation.
I 1996 dannede Daimler-Benz (nu DaimlerChrysler) og ABB Transportation ved et joint venture Adtranz. Kun tre år efter - i 1999 - blev DaimlerChrysler eneejer af Adtranz. Det var netop i den periode, at man begyndte bygningen af de første Øresundstog. Allerede i 2001 ændredes ejerforholdene igen, da Adtranz blev solgt til Bombardier.
Bombardier Transportation Sweden - altså tidligere Adtranz Sweden AB - har i de senere år leveret en række togsæt til især de nordiske lande. Blandt de mere fremtrædende leverancer er - foruden Øresundstogene - Regina-tog til Sverige, metrotogsæt til Stockholm og Bukarest og lufthavnstog til Norge. Koncernens aktiviteter i Sverige er hovedsageligt koncentreret om Västerås og Kalmar, men man har også kontorer i Stockholm, Göteborg og Hässleholm. Der er i alt ansat ca. 2.200 personer hos Bombardier Transportation Sweden.
(LC)
Adtranz Sweden AB (i dag en del af Bombardier-koncernen) har fabrikker i både Västerås og Kalmar. Fabrikken i Västerås hed oprindelig ASEA og var grundlagt helt tilbage i 1883. ASEA var nogle af de første til at tage produktionen af såvel elektriske- som diesellomotiver op. Således har der også i Danmark kørt jernbanemateriel fremstillet af ASEA. I 1990 købte ASEA en ældre lokomotivfabrik – grundlagt 1876 – i Kalmar. Denne fabrik havde tidligere leveret såvel lokomotiver som vogne til SJ. I løbet af anden halvdel af 1900-tallet blev ASEA en del af ABB Transportation.
I 1996 dannede Daimler-Benz (nu DaimlerChrysler) og ABB Transportation ved et joint venture Adtranz. Kun tre år efter - i 1999 - blev DaimlerChrysler eneejer af Adtranz. Det var netop i den periode, at man begyndte bygningen af de første Øresundstog. Allerede i 2001 ændredes ejerforholdene igen, da Adtranz blev solgt til Bombardier.
Bombardier Transportation Sweden - altså tidligere Adtranz Sweden AB - har i de senere år leveret en række togsæt til især de nordiske lande. Blandt de mere fremtrædende leverancer er - foruden Øresundstogene - Regina-tog til Sverige, metrotogsæt til Stockholm og Bukarest og lufthavnstog til Norge. Koncernens aktiviteter i Sverige er hovedsageligt koncentreret om Västerås og Kalmar, men man har også kontorer i Stockholm, Göteborg og Hässleholm. Der er i alt ansat ca. 2.200 personer hos Bombardier Transportation Sweden.
(LC)