Firmaer med private vogne optaget i DSB´s vognpark 1893 - 1966
Kosangas
(Retur til oversigt)
Kosan Gas, der oprindeligt hed Dansk Flaskegas Co., blev grundlagt i 1929 af Terkild Andersen Nellemose. Med en specialdesignet kompressor kunne han fylde bygas på flasker og levere energi til de danske husmødre, der boede uden for bygrænsen.
Flaskerne var i begyndelsen både tunge og uhåndterlige. Men i løbet af 1930'erne begyndte virksomheden at anvende propangas - et flydende oliedestillat, der gjorde det muligt at benytte væsentligt lettere stålflasker end hidtil. Gassen blev som følge heraf en populær energikilde i 1930'erne.
Fra 1941 begyndte det for alvor at gå fremad for Dansk Flaskegas. Knud Tholstrup blev ny direktør og han formåede at modernisere virksomheden betydeligt. Selvom 2. Verdenskrig gjorde det svært at importere gas og producere udstyr, lykkedes det alligevel virksomheden at holde skindet på næsen på grund af rationalisering og gode lagre.
Dansk Flaskegas Co. ændrede i 1952 navn til Kosan Gas. I 1956 etableredes BP Gas i Danmark og blev en alvorlig konkurrent til Kosan Gas. De to virksomheder delte derfor hurtigt markedet mellem sig. Kosan Gas koncentrerede sig om gas til husholdningen mens BP Gas udviklede sin ekspertise inden for gas til industrien. Fra 1958 var det officielle navn for virksomheden Trans-Kosan I/S. Salget af flaskegas steg helt frem til 1966, hvor oliefyr og elkomfur rykkede ind i Danmark og lagde pres på Kosan Gas' kerneforretning.
Se også Trans-Kosan efter 1966.
(Retur til oversigt)
Nummer | Fabrikat | År | Længde | Afstand | Noter |
ZE 504016 | Orenstein | 1943 | 12,7 m. | 7,2 m. | Bogietankvogn. Købt 1949 fra DR Posen 586 626, og omb. af Scandia. Bogieakselafstand 2 m. 62000 liter, 59800 liter (1966). Last 27 tons. Tara 35,7 tons, fra 1950 36,1 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Fra 1951 må vognen befordre flydende gas. Hjemsted Middelfart, fra 1957 Århus. Omlitreret 1966 til 0752016. |
ZE 504017 | Scandia | 1950 | 12,69 m. | 7,2 m. | Bogietankvogn. Købt 1950 fra DR. Ombygget af Scandia. Bogieakselafstand 2 m. 52000 liter. Last propan 22,1 tons, Butan 25,4 tons, propylen 23,1 tons. Tara 33,6 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Vognen må befordre flydende gas. Hjemsted Middelfart, fra 1957 Århus. Omlitreret 1966 til 0752017. |
ZE 504018 | MBA | 1942 | 13,9 m. | 7,12 m. | Bogietankvogn. Købt 1957 fra DB. Bogieakselafstand 2 m. 62300 liter. Last 26,2 tons. Tara 35,9 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. I vognen må befordres: Flydende gas. Hjemsted Århus. Omlitreret 1966 til 0752018. |
ZE 504030 | Orenstein | 1944 | 12,7 m. | 7,2 m. | Bogietankvogn. Købt 1953 fra DB 580 430 (ex. DR Posen 586 621). Bogieakselafstand 2 m. 62000 liter. Last 27 tons. Tara 34,9 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. I vognen må befordres flydende gas. Hjemsted Middelfart, fra 1957 Århus. Omlitreret 1966 til 0752030. |
ZE 504031 | Orenstein | 1943 | 12,7 m. | 7,2 m. | Bogietankvogn. Købt 1947 fra DR Posen 586 617. Bogieakselafstand 2 m. 62000 liter. Last 27 tons. Tara 31,9 tons. 1947-49: "Må ikke benyttes til transport mellem danske stationer af her i landet læsset gods". Fra 1951 må vognen befordre flydende gas. Hjemsted Århus. Omlitreret 1966 til 0752031. |
ZE 504032 | Orenstein | 1943 | 12,7 m. | 7,2 m. | Bogietankvogn. Købt 1947 fra DR Posen 586 618. Bogieakselafstand 2 m. 62000 liter. Last 27 tons. Tara 35,8 tons. 1947-49: "Må ikke benyttes til transport mellem danske stationer af her i landet læsset gods". Fra 1951 må vognen befordre flydende gas. Hjemsted Århus. Omlitreret 1966 til 0752032. |
ZE 504033 | Orenstein | 1943 | 12,7 m. | 7,2 m. | Bogietankvogn. Købt 1953 fra DB 580 431. Bogieakselafstand 2 m. 62000 liter. Last 27 tons. Tara 34,7 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Må ikke benyttes til transport mellem danske stationer af her i landet læsset gods. I vognen må befordres flydende gas. Hjemsted Middelfart, fra 1957 Århus. Omlitreret 1966 til 0752033. |
ZE 504034 | Orenstein | 1944 | 12,7 m. | 7,2 m. | Bogietankvogn. Købt 1953 fra DB 580 432 (ex. DR Posen 586 630). Bogieakselafstand 2 m. 62000 liter. Last 27 tons. Tara 34,5 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Må ikke benyttes til transport mellem danske stationer af her i landet læsset gods. I vognen må befordres flydende gas. Hjemsted Middelfart, fra 1957 Århus. Omlitreret 1966 til 0752034. |
ZE 504035 | Siegen | 1942 | 14,5 m. | 8,6 m. | Bogietankvogn. Købt 1947 fra DR Halle. Bogieakselafstand 2 m. 52000 liter. Last 24 tons. Tara 34,4 tons. 1947-49: "Må ikke benyttes til transport mellem danske stationer af her i landet læsset gods". Fra 1951 må vognen befordre flydende gas. Hjemsted Århus. Omlitreret 1966 til 0752035. |
Jernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Ingeniøren
Det går godt, men manglende elnet kan bremse udrulning af store ellastbiler
Dubai vil bygge verdens største lufthavn: tre gange Heathrows kapacitet
Tesla er skubbet af pinden som Danmarks mest solgte elbil
Hyperladning: Batteriudvikler løser et af elbilernes største problemer
Jernbanebom går ikke ned: Toget sniger sig forbi med hylende horn, mens beboerne dirigerer trafikken