DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1966 - 2024
DSB DPh 144
(Retur til oversigt)23,5 m² jernbanerejsegods-, postbureau- og postpakvogn. Skruebremse. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt til vognens egenbelysning. Kakkelovn og lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn i postrummet. Brændeovn og lavtryksvarmeapparater system Westinghouse i rejsegodsrum. 2 toiletter.
Bygget af Scandia 1950. Omlitreret 1969 fra Dc 144. Udrangeret 1984. Ombygget 1984 til Tjenestevogn 980 0 238.
UICnr.
1969-84: 50 86 91-28 144-0
Længde:
21,72 m.
Bogietapafs.:
14,9 m.
Last:
12,5 tons
Taravægt:
40 tons
DSB trafikinformation
Sene aftener med ændringer for to regionaltog mellem Odense og Fredericia
Aftener og nætter med ændringer mellem København H og Ringsted/Næstved/Nykøbing F
Aftener og nætter med ændringer mellem Kalundborg, Holbæk og København H/Østerport
Aftener med Togbus mellem Køge og Næstved, samt S-tog mellem København H og Køge
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.
Læs mere