DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Vakuumbremse. Skruebremse. 2 toiletter. 2206-2207, 2210: Tara ca 37.200 kg. 2208-09, 2211, 2241-2245: Tara ca 35.900 kg. 2212-2214: Tara ca 34.100 kg. 2215, 2216, 2220, 2222-2233: Tara ca 37.800 kg. 2217-2219, 2221: Tara ca 35.500 kg.

Bygget af Scandia 1910. Omdannet 1942 fra BP 354. Trykluftbremse fra 1944. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1944. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1945. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Ombygget 1949 af Cvk Ar til CP 3218. Bogier til CL 1576.

Længde:
19,8 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
 
Bogietapafs.:
13,6 m.
Kupeer:
8
Pladser 2. kl.:
64
Antal:
33 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
Træ
Hastighed:
100 km/h
Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ

Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak