DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Trykluftbremse. Skruebremse. 2 toiletter. Spejlglasruder. 2051-2076: Tara ca 34.400 kg. 2077-2078, 2080, 2082-2084: Tara ca 37.000 kg. 2105-2107: Tara ca 37.900 kg. 2108-2110: Tara ca 34.900 kg. Øvrige: Tara ca 34.400 kg.

Bygget af Scandia 1921. Trykluftbremse fra 1942. Beskadiget 7/1-45 ved allieret flyangreb ved Aarup. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1946. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse, fra 1947 system Weilbach & Cohn. Udrangeret 6/8-62. Bogier til CLE.

Oml. 1941 fra: DSB CM 10952.
Længde:
20 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
 
Bogietapafs.:
13,8 m.
Kupeer:
9
Pladser 2. kl.:
72
Antal:
69 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
Træ
Hastighed:
100 km/h

Togbelysning
Togbelysning

Denne artikel stammer fra bogen ´De danske statsbaner 1847 - 1947´ udgivet af DSB, og gennemgår udviklingen indenfor togbelysningen i de første 100 år af dansk jernbanedrift lige fra stearinlys til 24 volts elektriske pærer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak