DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
Trykluftbremse. Skruebremse. 2 toiletter. Spejlglasruder. 2051-2076: Tara ca 34.400 kg. 2077-2078, 2080, 2082-2084: Tara ca 37.000 kg. 2105-2107: Tara ca 37.900 kg. 2108-2110: Tara ca 34.900 kg. Øvrige: Tara ca 34.400 kg.
Bygget af Scandia 1925. Trykluftbremse fra 1942. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse, fra 1950 system Weilbach & Cohn. Udrangeret 1961.
Oml. 1941 fra: DSB CM 10920.
Længde:
20 m.![](../images/hvidpixel.gif)
![](../images/hvidpixel.gif)
Indretning:
Sidegang ![](../images/hvidpixel.gif)
![](../images/hvidpixel.gif)
Pladser 1. kl.:
![](../images/hvidpixel.gif)
Taravægt:
![](../images/hvidpixel.gif)
Bogietapafs.:
13,8 m.![](../images/hvidpixel.gif)
![](../images/hvidpixel.gif)
Kupeer:
9 ![](../images/hvidpixel.gif)
![](../images/hvidpixel.gif)
Pladser 2. kl.:
72 ![](../images/hvidpixel.gif)
![](../images/hvidpixel.gif)
Antal:
69 stk.![](../images/hvidpixel.gif)
![](../images/hvidpixel.gif)
![Nørre Smedeby skærvefabrik A/S Nørre Smedeby skærvefabrik A/S](https://www.jernbanen.dk/Tekster/Artikler/A85/A85_mini.jpg)
Nørre Smedeby skærvefabrik A/S
Her er historien om aktieselskabet Stenbrud & Skærvefabrik Nørre Smedeby med firmaets aktiviteter i både Smedeby og Fladbjerg. Skærvefabrikken ejede gennem tiden adskillige både damp- og motorlokomotiver i såvel smalsporede som normalsporede udgaver.
Læs mere