DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Pintsch, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch. Toilet. Nærtrafikvogn.

Bygget af Scandia 1958. Omlitreret 1967 til Cl 616. 200x til Jernbanemuseet. Padborg 2010-17. Randers 2017-18. Solgt 2018 til ØSJK. 2018 til Køge. Køge 2018-22.

Længde:
21,72 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
28,7 tons
Bogietapafs.:
14 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
87
Antal:
168 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
Stål
Hastighed:
110 km/h
Indsend billeder
Motordriftens indførelse ved DSB
Motordriftens indførelse ved DSB

I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak