DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Trykluftbremse. Skruebremse. 2 toiletter. Pladsnumre. 1109-1114: Dynamoanlæg, system Rosenberg, spænding 24-32 volt. 1115-1148: Dynamoanlæg GEZ, spænding 24 volt. 1069-1070, 1089-1098, 1149-1178, 1180-1199: Dynamoanlæg 2xGEZ, spænding 24 volt, lysrør til vognens egenbelysning. 1169-1198: Lavtryksvarmeapparater Weilbach & Cohn. 1199: Varmeanlæg speciel system "Wapor". 1180-1199: El-varme. 1109-1148: Tara ca 31.500 kg. 1180-1199: Tara ca 35.000 kg. Øvrige: Tara ca 34.000 kg.

Bygget af Scandia 1963. Omlitreret 1967 til Cc 056.

Længde:
21,72 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
34 tons
Bogietapafs.:
14,4 m.
Kupeer:
9
Pladser 2. kl.:
72
Antal:
140 stk.
Akselafstand:
3 m.
Beklædning:
Stål
Hastighed:
140 km/h
DSB MO 1855
Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ

Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak