DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Rosenberg, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Højtryksvarmeapparater. Toilet.

Bygget af Scandia 1910. Trykluftbremse fra 1942. Ombygget 1950 af Cvk Ar til CP 2828. Bogier til CL 1589.

Oml. 1941 fra: DSB CL 10212.
Længde:
19,4 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
33 tons
Bogietapafs.:
13 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
83
Antal:
14 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
Træ
Hastighed:
100 km/h
 
   
Veterantog kalender
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype

Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak