DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Vakuumbremse. Skruebremse. Toilet. Stor varmekedel. 2448-2451, 2464, 2479-2485: Tara ca 37.700 kg. Øvrige vogne: Tara ca 40.700 kg.

Bygget af Scandia 1912. Trykluftbremse fra 1944. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1946. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1946. Højtryksvarmeapparater, fra 1947 lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn. Ombygget 1952 af Cvk Ar til CP 3255.

Oml. 1941 fra: DSB CN 11070.
Længde:
18,72 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
 
Bogietapafs.:
12,5 m.
Kupeer:
7
Pladser 2. kl.:
56
Antal:
52 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
Træ
Hastighed:
 
Vigerslevulykken
Vigerslevulykken

Den 1. november 1919 kørte et Korsørtog op bag i et Kalundborgtog ved Vigerslev blokpost og dermed var Vigerslevulykken en realitet. Lars Christensen har gennemgået over 1.000 siders sagsakter i Rigsarkivet og resultatet er denne artikel om ulykken.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak