DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966


Trykluftbremse fra 1943. Skruebremse. 2 toiletter. 88 og 90: tara 32,1 tons.

Bygget af Scandia 1914. Omdannet 1942 af Cvk Ar fra AT 226. Dynamoanlæg, system Pintsch, spænding 24 volt til vognens egenbelysning. Højtryksvarmeapparater. Omlitreret 1951 til AT 205.

Længde:
17,62 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
36
Taravægt:
31 tons
Bogietapafs.:
11,62 m.
Kupeer:
6
Pladser 2. kl.:
 
Antal:
8 stk.
Akselafstand:
2,1 m.
Beklædning:
Træ
Hastighed:
 
Hedehusene Skærvefabrik A/S
Hedehusene Skærvefabrik A/S

I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.

Læs mere

Jernbanebøger

Der kommer altid en sporvogn

Der kommer altid en sporvogn. Pris 310 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak